Leskovački zbornik

Богослужебени предмети у црквеним ризницама Врањске епархије 405

Бога Оца, а испод Христових ногу у медаљону је Адамова лобања, након чега се у продужетку наставља дршка. Полеђина му је украшена једноставном геометријски преплетеном декорацијом.

Орнаментика картуша око кружних медаљона упућује на истоветне украсе са штанцованих корица руских Јеванђеља са краја Х1Х века, те је крет дело неке од већих руских мануфактура тога времена.

Нарочито место у поретку предмета потребних за богослужење чине свети сасуди у проскомидији. Они се постављају лево од часног престола, у посебно формираном простору који симболички представља жртвеник, пећину у којој се родио Христос, као и место његовог погребења. У проскомидију се одлажу од хришћана принесени дарови попут хлеба и вина намењених припремању савршене евхаристичне жртве која се приноси на светом престолу. Свети сасуди похрањени у проскомидији су: путир, дискос, звездица, кашичица, копље,

+= - С 75 Престони крст, црква Светог Илијеу 1798 И покровци. Злом Долу Предмети из проскомидије нису

били доступни погледима верних током литургијског ритуала, једини изузетак представљају путир и ложица којом се причешћује. Путир садржи самог Христа у виду хлеба и вина, као његовог истинитог тела и крви, који се дају вернима да се на тај начин сједине са својим Спаситељем као извором спасоносне благодати. Света тајна евхаристије тиме наткриљује све остале." Стога је изради централног сасуда у животу цркве посвећивана изузетна пажња. Такође треба напоменути да је за израду светих сасуда за проскомидију важило правило да имају бити израђиване од племенитих метала." 5 Л. Мирковић, Православна Литургика, Први опћи део, стр. 104.

76 Д. Мирковић, Православна Литургика, Други посебни део, стр. 66 – 67. 77 САУЖЕБННК, ВЂ БЂАГРАДЕ, (02.