Leskovački zbornik

408 Вук Даутовић

сиван, а својом стабилном формом се ослања на старију златарску традицију. Фигуре серафима на чаши срећу се и на једноставном путиру, вероватно насталом половином ХТХ века, који се налази у цркви Свете Петке у Смиљевићима. Поменута чаша искуцана је и гравирана, попут Сурдуличке, с том разликом што су дршка и стопа накнадно додате услед неке поправке.“ Симболичка представа серафима на путиру везана је за њихову функцију чувара светих дарова, како се предестављају на рипидама, које означавају невидљиво облетање светих бестелесних анђеоских сила, из редова серафима и херувима над светим евхаристичним даровима.“ На сличан начин стилизоване представе ових анђеоских сила налазе се утиснуте на кожне повезе старијих богослужбених књига, као на поме-

Путир, црква Светог Великомученика

нутом четворој еванђ ељу из цркве Георгија у Сурдулици Светог Николе у Градњи.

Преко ових старијих примерака можемо сагледати како су били обликовани и изгледали путири, на подручју југа Србије, под османском влашћу, током ХУШ и почетком ХЛХ века. Сачувани примерци су репрезентативни, и пружају део недостајуће слике, услед ратова и пљачки, који су подједнако доприносили нестајању богослужбених предмета, као и њихова фактичка употреба и трошење.

Неколико звездица може се уврстити у ред заиста драгоцених предмета,

"начињених од стране искусних мајсто-

Звездица, црква Свете Петке у Смиљевићима

8 Исто, Досије – Смиљевићи. 8 Л. Мирковић, Православна Литургика, Први опћи део, стр. 118.