Markov manastir

10

ни конструктивно није добро постављен. Покривен је кровом, који је одредила форма његових четири забата. Распоред кровних површина диктирао је у свему распоред сводних површина. Покривано је свугде директно преко сводова, а где је се могло и по форми сводова. Средњи брод и трансепт имају облик крова саображен потпуно надзиданом облику свода, бочни добијају кров на једну воду, но тако да потлуно јасно оцртавају базиликално решење основе и крова. Уздигнути калкани на трансепту и средњим бродовима казују нам јасно да су лукови изнутра у истој равни са сводовима да нису, дакле, у цркви видЉИВИ. Ефекти монумен· талне пластике. (Сл. 7—11). Распоред маса _и простора цркве Св. Димитрија одаје мајсторавеликогискуства и префињеног укуса. Сваким елементом своје грађевине трудио се он да покаже где је у њој главни простор, "и да ансамблу да што монументалнији и помпезнији изглед. Мали кровићи који покривају бочне бро_дове нижи су од кровова који покривају средњи, главни брод, но ипак виши од кро| вова припрате. Трансепт, која пресеца бродове једнаке је висине с кровом над средњим бродом цркве. Пресек ових кровова формира крст у средини кога се, природно, уздиже китњасти тамбур кубета да заврши мо== нумент. по а | Припрата, според~ | нији део, изведена је _ како унутра, у сводоСлика 4. "вима, тако и споља у крововима ниже од осталих простора, а и по својој архитектури далеко је подређенија од цркве. Њен унутрашњи покривач, као што смо већ напоменули, маркиран је на фасади са четири забата тимпанона чисто декоративних. | Олтарна абсида, и ако у ствари један од главних простора у цркви, свето место, но по конструкцији и архитектури прилепак, нужно зло, изведена је нешто ниже од главних делова цркве, а у унутрашњости цркве, због важности своје, концентрично с главним сводовима. | Све ове масе, које се тако пењу степенасто и према важности, коју на грађевини представљају, конвергирајући ка средини, ка главном кубету, дају овој цркви свечани изглед монумента, а структуром својом коју на тај начин спонтано откривају, дају 10] озбиљности заједничке творевине чисте уметности и интелекта.

жаркок МАНисТИЕ. ~ ДеЋВА 45. ДИМИТРИЈА. = пресек Сер ~ КИМ. 1:29.

у Фонова КУБСТА. | -__. ДИ 1:50. # о 5

;