Narodno blagostanje — dodatak
обагак
„Narodno: Хе
LANS
асозбапји“
ВЕОЈ 47
BEOGRAD, 25 NOVEMBAR 1939,
GODINA XI
Sadržaji:
Прва југословенска творница вагона, стројева и мостова д. д, Славонски Брод
ПРВА ЈУГОСЛОВЕНСКА ТВОРНИЦА ВАГОНА, СТРОЈЕВА 'И МОСТОВА Д. Д., СЛАВОНСКИ БРОД
Прошлогодишња запосленост Бродске фабрике вагона била је задовољавајућа. Управа напомиње у свом последњем извештају да је фабрика у току 1988 израдила читав низ објеката, који се у нашој земљи до сада нису производили као што су моторни возови, локомотиве, специјални грађевински стројеви итд. Мако. се ни у прошл)ј години није могао постићи повољан финансијски ефекат, сипак управа и акционари могу да буду задовољни прошлогодишњим радом. Ни на који начин не може се више правдати мишљење да се у земљи на техничко-саобраћајном пољу не може створити оно исто што се може хонструисати и израдити на страни. Поручивање разних обје-ката у иностранству до сада се је често правдало навсодима да наши инжињери још нису спремни и да наша млада индустрија нема потребног искуства. Прошлогодишња делатност Бродске фабрике вагона у потпуности је де мантовала сва ова тврђења.
Приликом израде. поменутих објеката Фабрици | пошло за руком да у техничком погледу постигне одличне резултате, У питању је била производња за коју се је м)рала тек створити одговарајућа техничка организација. И постојећа постројења морала су се проширивати. Међутим све. техничке тешкоће савладане су са лакоћом. Нови објекти које је израдила Бродска фабрика не само да по квалитету не заостају иза одговарајућих страних производа, него их у извесном погледу чак и надмашују. Нашим читаоцима је познато, да је Бродска фабрика вагона и пре прошле године имала прилике да докаже своју велику индустријску способност и спрему за првокласну продукцију сваког возног објекта, па и осталих конструкција, машина, парних котлова, уређаја за централно ложење, као и разних ливених објеката. Израђена курсна кола за међународни саобраћај, моторни возови за пругу Београд—Дубровник, нове локомотиве за нормални колосек, нова трамвајска моторна кола за Београд и Нови Сад итд. су јасан доказ способности Бродске фабрике вагона и њезиних инжињера и радника. Треба споменути и нови железнички мост преко Саве у Загребу, чија је израда као најповољнијем понуђачу такође била поверена Бродској фабрици.
Тај објект спада међу највеће железничке мостове таквбг система у свету.
Бродска фабрика вагона постоји само 17 година, а већ два пута је, због губитака, вршила редукцију своје главнице. У првим годинама после оснивања Фабрика је понекад имала и доста посла, али је са наплатом рачуна ишло веома тешко, тако да су претрпљени знатни губици на каматама. Највеће тешкоће долазиле су јој ипак отуда, што није могла да добија сталне поруџбине. У току 1927 главница Бродске фабрике вагона била је редуцирана са 55 на 27,5 мил. дин. Следеће године главница је путем нових уплата опет повишена на 110 милизна, али је и појава нових губитака била неизбежна, с обзиром на сталне
потешкоће око финансирања државних лиферација, као и због тешке конкуренције коју је чинила Немачка са својим репарационим лиферацијама. Због тога се у току 1932 морало приступити поновном смањењу главнице са 110 на 65 мил. дин. Као што се види, у ова два маха главница је редуцирана за 82,5 мил. дин. Толико су ефективно изгубили акционари Бродске фабрике вагона. Томе би требало додати и губитак који су они имали услед тога, што им је уложени капитал остао без икаквог укамаћења.
Када су у јесен 1931 престале репарационе лиферације, стање се није поправило, јер су државне поруџбине због штедње биле скоро сасвим престале, Све до пред крај 1937 Бродска фабрика вагона није добијала већих поруџбина од државе, иако су страној индустрији даване и знатније. нове поруџбине возних средстава и железничког материјала. Изгледало је као да Бродска фабрика вагона не постоји или као да држава не верује у њену индустријску способност. Због општег оживљења на домаћем тржишту, у току 1937 одељења за производњу, комерцијалних предмета радила су са задовољавајућим резултатом. Радионице за градњу мостова и општу градњу машина са ливницом биле су у тој години такође добро упослене, али су изостале поруџбине за железничка возна средства, тако да је капацитет фабрике био још увек слабо искоришћен. Тек пред крај 1937 добивена је једна поруџбина за 10 локомотива. Као што је већ споменуто, прошлогодишња запосленост фабрике може се означити као задовољавајућа. Пошто је данас потреба за железничким превозним средствима врло велика, оправдана је нада да ће прилике убудуће бити повољније. Довршена је и унутрашња консолидација предузећа, како у техничком, тако и у административном погледу. Да би се Фабрици обезбедио рентабилан рад, а радништву и инжињерима запослење, треба једино да држава постојеће потребе тако распореди, да се Фабрици обезбеди стално запослење. У другим државама индустријама ове врсте и оваквог калибра поруџбине се дају и без лицитације, непосредно, на основу познатих тржишних цена за односне објекте. Нема оправданог разлога који би говорио против сличног поступка и код нас.
По својој финансијској структури Бродска фабрика вагона је ванредно здрава. С обзиром на стварање одговарајуће организације за производњу нових објеката, њена комерцијална вредност је у току прошле и неколико претходних година чак и знатно порасла. Главне билансне позиције за четири последње године овако изгледају;
Рачун изравнања
Актива: 1935 1936 1987 1938 у хиљадама динара
Инвестиције 97.351 97.815 98.845 99.563 Нове инвестиције 510 586 1.236 3.418 Материјал и радови 9.211 22.308 32.912 68.683 Благајна 302 552 438 550 Ефекти 775 3.436 513 1.924 Дужн. (држ. и разни) 9.096 11.359 92.357 32.897 Губитак 2.473 2.288 2.132 1.957