Narodno blagostanje

Кретање монополских прихода у септембру ове године показује према септембру прошле године скоро потпуно непромењено стање: укупни приходи износе 202.2 милиона динара, што значи, да су за 500 хиљада мањи. Доња таблица нам показује упоредно кретање према појединим монополским артиклима. Добијамо следећу слику:

Монополски приходи стацнонарни су у септембру 1930. година

у милијонима динара

5 5 s o o 5 5 | S Бо ~S = a = a) so 78 OS 8 56 5 = = о 8 Артикал = н Е 5 0 e о НЕ s O SJ озе а. ај о. ~ -. о о. = Дуван 144,8 1495. 4. 47 12377 1.3023 -L 64,6 Со 22,8. 197. -— „3,1 153,3 1534. = 005 Петролеј 104 | 107 |. 043. 39% 865. 20 Жижице 11,2 па -L 0.02 88,7 95,7 — 6,6 Харт. за цигар. 12,6 98 — 27. 106, 889 — 77, "Разни приходи 07 10. -- 02 9,2 11 — 2,1 Свега 20271 2022 — 0,5 1.6791 17341 - 556

Приход дувана износи 149.5 милиона динара и већу је за 4.7 милиона но у септембру прошле године ; већи при: ход показује такођер петролеум (за 0.3 милиона) са 10. милиона и жижице (за 20 хиљада динара) са 11.2 милиона Опали су приходи од соли (за 3.1 милион) а износе свег: 19.7 милиона и хартије за цигарете (за 2.7 милиона) код 95 милиона динара. Разни приходи већи су за 200 хиљада.

Према прошлом месецу, приходи су мањи за 10 ми. лиона динара; овај смањени приход проузрокован је смањеним приходом од дувана који је у септембру мањи за 5 милиона динара. Треба напоменути, да је то једна типична појава у том месецу. Констатирана је сваке године, том ра: зликом, да је пад прихода од дувана био у септембру према августу 1929. године већи но што је у овој години ; износио је 14 милиона динара. Приход од соли остао је скоро непромењен ; мањи је за 80 хиљада динара. Петролеј је подбацио за 21. милиона; ту треба имати у виду да начин наплате лонополских такса игра веома важну улогу. Пораст према прошлом месецу, и ако мали, од непуних 200 хиљада динара показују приходи од хартије за цигарете.

Ако упоредимо приходе за првих девет месеца ове календарске године са приходима у прошлој, добијемо у овој години пораст за 55 милиона динара на укупни износ од 1.734.16 милиона динара. Највећи удео тог пораста отпада на дуван (64.6 милиона), даље на жижице (6.97 милиона) и на петролеј (2.98 милиона). Ти су артикли дали већи приход од укупно 74.66 милиона динара. Пошто су исказани мањи приходи од хартија за цигарете (7.46 милиона) и од разних прихода (2.13 милиона) укупно 19.59 милиона, резултира чисти пораст од 55 милиона динара. То је ипак повољани O | знак.

Београдска општина је на оригиналан начин разумела свој положај после 6. јануара. Ми не поричемо да је Управа Општине престала бити претставник београдског становништва и да следствено није обавезна на полагање рачуна Београђанима. Али то не значи да се комунална политика мора да води

Misera plebs contribuens

и |

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Бр. 48

при потпуном игнорисању интереса широких маса београдсокг становништва и њихових жеља. Општинска Управа би могла да се угледа на Краљевску владу: Ни Краљевска влада није дужна да полаже рачуна, али зато су министри већ два месеца у народу, где полажу рачуна о своме раду и саслушавају народне жеље. Па кад може Краљевска влада да обиђе готово целу земљу и да у свима иоле важнијим ме стима саслуша жеље народа и положи рачун о своме досадањем раду, онда би то у толико пре могла да уради Београдска општина. Београђани би радо дошли кад би им се ставило у изглед да ће се саслушати њихове жеље у погледу београдске комуналне политике.

Исто тако не бисмо могли да се сложимо са темпом у коме се у Београдској општини изводе реформе. Истина „e да годинама у њој није ништа урађено, али то не може ла ублажи штетне последице од реформирања на врат на ос. Општина је скупина од преко 200.000 душа и далекогежне измене не могу да се врше тако брзо. За непуне две гоцине општинске управе су донеле одлуке које су далекосежзије него све за скоро сто година. Ми смо преко ноћ додили једну електричну централу и то под условима које ни зеограђанин не може да акцептира. Пошто су купили струју за 1,27 кв. у централи, пошто су закључили истовремено едан врло тежак зајам у страној валути, пошто је направено летећих дугова од преко 100 милиона динара, закљу(ен нов зајам од преко 125 милиона динара, сад нам се јазља да је општина одлучила да укине трошарине и уведе општинске прирезе. У место да изврши реформу трошарине Општина београдска је потпуно укида. Нама је непознат тример у комуналној историји да је једна велика варош од еедном укинула један облик пореза и на његово место посредне уводи непосредну порезу. То је скок у помрчину. Сако се не изводе фискалне реформе. Београдска трошаџина, која нам је приредила и шаљивих сцена, међ које наравно остаје у вечитој успомени наплаћивање трошарине на антички саркофаг, донесен за музеј, обара се у потпуности. То је погрешно. У земљи у којој држава заснива своје приходе на посредним порезима, не може ни општина преко ноћ да их се ослободи.

Општинске трошарине требало је из основа реформирати. То је у чему се сви слажемо. Али нико није очекивао њихово тотално укидање. још је мање оправдано увобђење приреза. Финансиски стручњаци Београдске општине згледа да налазе да у комуналном пореском систему стоје свега две групе прихода: трошарина и прирези. То је велика заблуда.

Наш систем непосредних пореза је недело нашег парламентарног режима. Прирези на тај порески систем претстављали би крајњу неправду и најгоре што се може замислити у области политике прихода.

Поводом вести у претпрошлом броју о претстојећим великим набавкама каблова и осталог материјала за телефоне и телеграф саопштено нам је, да Министарство трговине сматра да би у данашње доба јаке депресије у индустрији било опортуно да се поруџбина од неколико стотина милиона динара изврши у земљи. Вели се, да у земљи постоје три фабрике са малим преуређењем, које би биле у стању да излиферују цело-

Министарство трговине и Министарство грађевина

купну количину потребних каблова.

IZVOZ POVEĆAJTE OVOZ ADRIATIC ОУЕВЗКА5 СОЕРОВАТ TOM Ltd. Telggrani APRIACORP LONDON O pGOVARA: BESPLATNO, BRZO, STVARNO pH TSS