Naša književnost
О неким методима васпитања човечанства 7
потиче од свести, и само ако се правилно (то јест у духу УНЕСКО-а) васпитавају „масе“, обезбеђен је мир. Без обзира на то што би остали монополи, трустови, концерни штампе пуни хушкача, колонијална политика и друге цивилизоване установе, које, изгледа, немају утицаја на „свест људи“. ВабПИТа Ри ће се уклонити и разлика између „светлих и мрачних зона“, образованих и необразованих. Земље индустриски и научно-технички развијеније могу да васпитно помогну индустриски и научно неразвијеним — разуме се у духу универзализма, ако се васпитање правилно спроводи. Ради тога је потребно у свим земљама реорганизовати васпитање, а ради успешне сарадње између индустриски развијених и неразвијених земаља, између земаља „светле“ и земаља „мрачне“ зоне, „наша епоха захтева један нови идеализам. ту нову веру да наука може исцелити зла проузрокована лошом применом њених открића“. Ми заиста верујемо у велику моћ васпитања у повољним условима. Верујемо и да неки заиста верују да васпитање може да делује и тамо где се ради о условима, а нео васпитању. Но зашто су научна открића лоше примењивана, и како ће се она боље применити ако остану исти услови за примењивање тих открићаг На то се не одговара, јер то, ваљда, не спада у науку, културу и васпитање. Како ће индустриски развијене земље пријатељски помоћи неразвијене земље у индустриском и научном развитку — ако остане систем доминације над колони. јама и зависним земљама, а тај систем баш претпоставља да једне "земље остану неразвијене и неслободне» Можда на основу неке просвећене доминацијег Међу многим универзалним средствима у програму УНЕСКО-а за ову појаву није предвиђено ниједно, чак се појава решава непомињањем. „Људска свест“ одлучује о рату и миру, па и о индустриском развитку земаља, и зато масе целога света треба васпитавати под истим условима који су показали „зла“, те треба „исцелити зла“ не дирајући у услове. И зато се ни речју не помиње Ссвјетски Савез, где је лечење тих „зала“ беспредметно, јер не постоје, где се ране од рата противу фашизма лече социјалистичким такмичењем, и где су решени про. блеми за које УНЕСКО тражи универзална али једнострана ре: шења.
Проблеми, проблеми, што апстрактнији и мутчији, утолико достојнији бриге васпитача. У конкретним закључцима конференције многи гломазно апстрактни (предлози конференције одбачени су, додуше, или сведени на мању и пристојнију меру, али