Naša književnost

: 5 3 Ћ #

Филмски преглед

297

Берба чаја у Грузији. — У степама средњоазиских ре-

публика гаје се астраганске овце. _— Култура цитруса — понос Грузије. ;

Шаблон у Новостима дана постао је свакодневна појава. Као заразна болест прелази он из једне у другу совјетску републику. Наоко ноло п тренутно прикладно репортерско филмско решење, примењено рецимо у СовЈетској Украјини, одмах се пресађује у Совјетску Естонију, и тако редом у све неруске савезне републике, ма да: у свему томе нема ни трунке логике, ни помена о некаквој органској вези, па ни формалне могућности да то _зновој решење на новом терену макар и привидно вегетира.

А како нам је, насупрот томе, приказан руски човек» Приказивање значајних руских партиских и државних људи, затим руководилаца индустрије и сеоских газдинстава, научних и уметничких радника, сасвим је у стилу парадних фотографија које нам ни о чему другоме не говоре до о неукусном истицању приоритета „недостижних знаменитих“ руских људи, док нас текстови коментатора уз слике својим тоном потсећају на громогласно објављивање „великих имена“ по ритуалу „мајордомуса“ на свечаним лпријемима царске Русије.

Филм уопште, а нарочито филмска репортажа, располажући све сугестивнијим могућностима изражавања, већ данас може да послужи људима као истинска слика живота, као слика и прилика стварности. Стотине филмских репортера у свету, наоружаних камерама, полазе сваког дана у лов на стварност. На стотине хиљада метара филмске траке бележи се сваког дана све оно што ће се стотинама милиона биоскопских гледалаца Дато у току једне недеље као слика и прилика данашње стварности,

Утолико је тежа одговорност назадних снага у свету које претварају филмске информације у дезинформације, обману и лаж.

Александар ВУЧО

~