Naša pošta
94
ничког положаја постављало је једну од најкрупнијих потреба државног јединства. Чиновнички вакон од 1923 г. имао је ва задатак да ту потребу вадовољи. — Питање није тиме било У потпуности решено. Остало је много празнина и нејасности, По равним установама поједине одредбе чиновничког закона тумачиле су се и примењивале сасвим равнолико. А кад се касније, појединим специјалним законима стао посебно регулисати статус појединих чиновничких струка, тиме је јединство система било уништено и наступила је опасност стварања хаоса у чиновничким односима.
Нови чиновнички закон, који је пре три дана ступио на снагу и који је плод дуготрајног напора, ставио је себи у вадатак да: а) у првом реду васпостави компромитовано јединство у решењу чиновничког питања; 6) да отклони све недостатке закона. од 31 јула 1923 г. и в) да пружи све потребне услове за стварање доброг чиновничког апарата.
Које су главне карактеристике новог 4, 8,2
Стари чиновнички вакон је, обвиром на њихову школску квалификацију, делио све чиновнике ~ три категорије са трима врстама принадлежности. Међу чиновницима равних категорија стварана је читава провалија и раввијано осећање посебности. Не игноришући вначај квалификација, нови чиновнички вакон је укинуо категорије. Равлика међу чиновницима, обвиром на његове квалификације, своди се на ово: у јединственој скали напредовања и положаја од 10 група, чиновник са мањом квалификацијом почиње од ниже групе и напредује до иввесне више групе; чиновник са вишом квалификацијом почиње од извесне више групе у скали и у напредовању иде даље од свог колеге са нижом квалификацијом.
За равлику од старог вакона, који је предвиђао две плате — основну и положајну — нови чиновнички вакон уводи само једну плату, која се одређује по групама. По свима струкама има да се спроведе систем атизација места, т. ј. утврђивање њихове врсте и броја. Законом утврђен, тај се број неће моћи буџетом да повећава. Виша група ће се моћи добити под условом да има упражњених места у њој.
У погледу чиновничких п ринадлежности спроведено је, уместо тројства, јединство система. И поред озбиљне економске криве која влада у целом свету па и код нас, укупни износ чиновничких принадлежности није смањен, мада су то у интересу штедње учиниле неколике европске државе. Принцип, да је добро награђивање чиновништва један од главних услова ва стварање доброг чиновничког апарата, очуван је на висини, док, с друге стране, нису занемарени обзири државне штедње. Овај компликовани и, на први поглед, нерешиви проблем решен је на начин, којим нису повређени ни принципи доброг награђивања чиновника нити начело штедње. Наиме, зиновнику се омогућава његово редовно напредовање с тим,