Naša pošta
270
Не ради горе споменутих рач. чиновника, него ради саме струке у доброј намери написах ове ретке. По мом мишљењу, рачунска служба трпи и трпиће не само због недовољних прописа и упутстава него и више 'абог помањкања квалификованог рачунског особља.
Зашто нема довољно рач. чиновника и подмлатка2
Прије него ће се један п. т. чиновник одлучити да се посвети рачунској струци, питаће се да ли ће му та струка донети какво задовољетво 2 (То исто важи и за административне чиновнике и техничаре п. т. струке о којима је писано у св. за септембар 1932 год.) Да лиће му се исплатити труд око учења рачунско-контролне знаности 2 Хоће ли имати бољи аванзман или евентуално материјално побољшање а Ја оне предратне рачунске додатке, или а Ја оно 10% повишице по чл. 7 4. в. из год. 19232 Неће ли са испитом примити и већу одговорност у раду, и доследно томе, ако евентуално учини какву кривицу, неће ли му рач. испит бити отежавна околност, а оном без испита за исту грешку олакшавајућа околност. 2
Одговори на ова питања су главни узрок да нема довољно рач. чиновника.
Тврдити, пак, да п. т. чиновник самом праксом може постати рач. чиновник, исто је што и тврдити да се на тај начин може постати п, т. чиновник. Кроз праксу може се научити радити по моделу, и да се одлично ради, али дотични ће увек остати не практичар, (јер то је уједињена теорија с праксом), него макулариста. Неће бити у свом знању поуздан и чврст, (част изнимкама услед личне надарености или самообразовања), него ће радити што су други ралили, не равликујући је ли то правилно или не. Ако буде тога свестан биће задовољан, а као несвестан биће другима на терет. Без теоријско-практичног знања нема знања.
Рачунско-контролна внаност има своје принципе. Они се морају знати и употребити код сваког вођења и контролисања благајне, код књижења, код контроле било превентивне било детективске. Принципијелно нема разлике у контролисању ове или оне касе, у прегледању «стања касе» или месечног рачуна ма ког надлештва. Све се обавља по једним принципијелним правилима. Једино се у детаљима разликује. На темељу принципијелних правила израђују се детаљна правила. Закони финансијске природе и Мин. финансија дају принципијелне одредбе, да се на: њима саграле гетаљни правилници и пословници. И одатле та веза између рач. службе Мин. финансија и рач. службе других специјалних рачуноводстава. Мин. финансија с Главном контролом лаје директиве и контролише целокупно рачунско пословање. Оно то не би могло да је п. т. рач. служба такве природе, да нема никакве везе с рачунском службом Мин. финансија.
Ово износаћи никако не ванемарујем струку. И ја сам мишљења. да само онај који је практично радио на пошти може да буде добар административни или рачунски чиновник, да му приликом писања какве наредбе буде потпуно јасно како ће се она и извршити. Дакле једну до три године на пошти, а по положеном п. т. испиту једну годину на свим оделењима дирекције, да се по том специјализира административно, технички или рачунски.
Овим само хоћу“ да подвучем важност рач. службе. Мислим да се пуно не постизава тиме да се само пропише рач. испит. Особитост рачунске службе, у којој се тражи много више знања него на другим рефератима, и деликатан положај рач. чиновника, у ком су они више него други изложени да као рачунопрегледачи страдају, ивискује да се рачунском чиновништву осигура бољи положај. Тиме би се привукле боље силе. Не треба. заборавити, да су рачунски чиновници не само они који изграђују правилнике рачунске природе, него и они који контролишући рачуне највише су у могућности, да стално и детаљно упућују, покрећу струку напред. А ово не би могли, ако поред стручне наобразбе не би имали и специјалну рачунску. Е
Укратко, да се реорганизацијом рачунске службе, специјално књиговодствене, уз једнообразност рач. пословања како код дирекције тако,