Nova Evropa
i vlasti popovske škole u Majnutu dozvolili su da se izda, pod židom njihove cenzure, jedna knjiga u kojoj se opravdavaju svi mogući zločini, i ubijstva spavaćih ljudi, ako je samo kao bajagi u ime Borbe protiv zulumstva. Ako su takvi gadni sotizmi dobili odobrenje arhivladike, šta će sam rimski Pop misliti o tome? Izgleda ipak da se i sveštenici počinju odvraćati, jer se vladika Korka izjavio protiv takvih sredstava, i pretio je najteže gromove crkve svim krivcima, čak i da će izbaciti ih iz stada.
U svakom pokretu ima fanatika koji mogu biti iskreni, Takvih ima, valjda, i kod bolševika, pa fakvih ima i kod šinfejnera, Кон, uzgred budi rečeno, imaju mnogo zajedničko sa bolševicima, pored ruskog zlata, Takav jedan fanatik beše i pokojni Mek-Svini (Swinney}), predsednik opštine Korka, čija je poznata smrt usled gladi vredela bolji ideal. Neka takvi ljudi posvećuju bolje svoju energiju pobolšavanju položaja svojih sunarodnika, koji su toliko patili od neverovatnog užasa i straha koji sad gospodare па žalosnom Zelenom
Ostrvu, Krajnje je vreme! Malcolm Burr.
Ирско питање са гледишта шинфејноваца.
(Уредништво енглеске »Нове Европе« донело је овај чланак, у једном од својих последњих бројева, уз следећу напомену: »Држимо да треба да изнесемо пред наше читаоце нрско питање н онако како га схватају представници Младе Ирске. Свако који ишта зна о Ирској знаће и то; да је ирска омладина главни стуб шинфејнског покрета. Дужни смо протестовати против речи писца овог чланка, да „нема могућности за компромис. Наше дубоко уверење почива на вери да је компромис могућан, и да се он мора наћи, између нрске народности MH јединства британског
царства. «)
Данашњи положај у Ирској даје се изложити врло просто. Ирски народ, свестан своје вајкадашње народне индивидуалности, одлучио је да та његова народност треба да буде интернацијонално призната и утврђена. Тај циљ Ирци би да постигну мирним путем, али су они у исти мах решени да нипошто не попуштају у питању своје народности, ни под претњама оружаном снагом.
Начело за које се бори ирски народ, јесте начело правде и правице. Њима улива снаге, да у недоглед настављају своју борбу, помивао да без правде не може бити мира на свету, нити правог Друштва, Народа, нити искорењења, узрока и повода ратовању свих против свих. У Ирској се данас не бије само битка ирског народа. већ и битка сваког другог малог или угњетена племена на свету. Јер ако је војна влада допуштена у једноме делу света, допуштена је и у сваком другом делу. Из тих разлога — не само себе ради, већ целога света ради —, Ирци не могу допустити да њихова народност буде уништена. Ирци сматрају Ирску пробним случајем
264.