Nova Evropa

Hrišćanska je crkva ovo jasno uočila, i fime operisala vrlc vešto, U XIX veku, mladi industrijski kapitalizam, u svom pobednom hodu kroz svet, ruši sve što je ekonomski sitno, i stvara mnogobrojan industrijski proletarijat, Ekonomski osnov malog poljodelca bio je u osnovi poljuljan, nezadovoljstvo je ključalo u duši masa, organizacije socijaldemokratske počeše da niču i bujaju, Tada je crkva dala znak, i kao idejni rival radničkog socijalizma pojavio se hrišćanski socijalizam, sa ciljem da seljačku klasu zadrži odeljenu od svesne i organizovane radničke klase, Liberalno hrišćansko duhovništvo vodja je ovog pokreta, ~ -

U Engleskoj, moćan upliv na predvodničko duhovništvo imao je Karlajl, sentimenfalan konzervativac, pun tihe sete za prohujalim poretkom feudalizma, — žrtva bezdušnog mladog kapitalizma, koji tada još ne beše stišavan i umeravan protivljehjem organizovanoga proletlarijata, Karlaji i njegovi sledbenici, hrišćanske socijaliste- u Engleskoj, umeli su energično kritikovati zlo kapitalizma, ali su se pokazali socijalno-ekonomskim reakcijonarima i utopistima kada bi iznosili konkretne predloge,

_ U Nemačkoj, hrišćanski socijalizam došao je do izraza u najinteresantnijim formama, Zvaničan i konzervalivan, sa Štekerom, pomirljiv i patrijotski liberalan, s Najmanom, socijaldemokratski s Gereom, revolucijonaran s Kuterom, on nikad nije uspeo da izadje iz idejne slere sitnog sopstvenika, kome laska i ljupko ga. poziva na svojevoljno sirotovanje i pasivno očekivanje »spasa«, carštva nebeskog. Dvorski pop Šteker zamislio je, u ime Hrista, da odstrani od socijaldemokrata »naš dobri nemački narod«. Za Najmana, radnička je klaša »Boga zamenila razvićem tehnike, a narod — proletarijatom —+«; zatim: »Hristos nije komunist; on ne misli da oduzme čunove galilejskim ribarima,., Hristos hoće da umanji bedu, stradanje, greh, Radi toga on čini čudesa, deli milostinju,« Kuter grmi protiv kapitalizma i blagosilja, u ime večne pravičnosti, blisku revoluciju; »Zatalasane mase dižu se, Večnost gori i bljuje, zar ne treba da padne lestvica Mamona? U sfrahu svome oni brekću: to je halapljivost gomila, prokleto nezadovoljstvo masa, to je revolucija i buna, Ali kroz taj strah, kroz njihovu nečistu savest, odjekuje glas Boga živoga: Idem da oslobodim iz ropstva narod moj,.. Poraziću te koji se rugaju neimućnim, — To je revolucija, ali r e= voluciju završiće Bo g,« Samo Kuter zaboravlja da, u borbi protiv kapitalizma, socijaldemolratija u isto vreme priznaje da је put kapitalističkog razvića jedini kojim se ide k »spasenju«, Revolucijonarni Kuter trebao bi da nam logički objasni: protiv koga bi to Bog, svemoćni Svedržitelj, imao dići i završiti revoluciju, kad nama ljudima nije to dozvoljeno?

Nasuprot kolektivizmu, idealu radničke klase, hrišćansko je duhovništvo istaklo ideal proročkog egalitarizma, koji je škodljiv nesamo po svojim askefskim sklonostima, već i usled svoje neistoričnosti, Verujući u čuda, hrišćanin smatra da je dolazak pravde na zemlju moguć svakog minuta, i. njemu nije do postupnih faza de-

168