Nova Evropa
Кад svi pozvani budu obavešteni i prožeti važnošću ı potrebom rešenja dečjeg pitanja, 1, j., o potrebi: pune pomoći koju smo dužni u opštem interesu da ukazujemo deci, tek tada će se moći učiniti ono što treba da se učini, i naći dovoljno sredstava. za izvršenje tih zadataka, Obaveštenje treba naročito da se sastoji u isticanju prave potrebe i prave vrednosti deteta, nesamo sa gledišta humanog, kao zaštite slabijeg, nego i sa gledišta čisto ekonomskog, jer dete predstavlja naš najveći nacijonalni kapital, koji se ničim ne može ni proceniti ni zameniti, Makako da su velike materijalne žrtve koje se učine za spasenje njihovih života, i za njihovo dobro odgajivanje, neće one nikada biti preskupe, i uvek će biti stostruko naknadjene, -
Ali, da bi merodavni shvatili pravilno vrednost deteta, oni ireba da se nauče uopšte ceniti vrednost deteta, oni treba da se nauče uopšte ceniti čoveka, njegov život, njegovo zdravlje, i njegov rad, Danas, medjutim u vremenu apsolutne vlade novca, teško je ma koga uveriti o tome, da ima i drugih vrednosti osim onih koje se mogu odmah pretvoriti u zvečeću monetu, [Jedan očigledan primer zato, Država skomrači, i jedva odvoji godišnje desetak milijona dinara za pola milijona oskudne dece, Radi uštede od nekoliko stotina milijona, koliko bi najmanje trebalo da se izda za dečje izdržavanje, gubimo na desetine hiljada dečjih života iz godine u godinu, što predstavlja sume koje se ni u milijardama ne mogu zamisliti; i, što je još gore, gubimo ono čijim se gubitkom uopšte ugrožava i sam narodni opstanak.) Ali to sve mora da bude tako, dogod država ne bude računala po novoj socijalnoj računici, koju još ne ume ni da sriče, a kamo li da po njoj živi i radi, |
Najzad, kao očigledan primer naše nesposobnosti i naših skučenih pojmova, pomenućemo još i to, da novi zakon o zaštiti dece i mladeži, kojim se zamenjuje dosadanja uredba i pravilnik, mesto da učini jedan korak unapred, i da za jedan socijalni posao stvori ustanovu u suštini socijalnu, tf, j. da je oslobodi i dosadašnjih birokratskih smetnji, čini obrnuto, pa i ono malo učešća privatne inicijative, što je dosad bilo u vidu odbora oblasnih, okružnih, i mesnih zaštita, ograničava i prenosi potpuno na državne činovnike, te time vrši birokratizaciju državne zZaštite,a jednu mladu ustanovu osudjuje da se guši u arhivskoj prašini, Zakonodavni Odbor, i oni koji su savetovali ovakvu izmenu, utoliko su više za osudu što su imali pred sobom jedan nacrt koji su izradili stručnjaci i najaktivniji saradnici na dečjoj stvari. Po tome nacrtu, zaštitom dece trebalo je da upravlja Jelan Savet dečje zaštite, sastavljen od stručnih i nezavisnih ljudi, a državni činovhici trebali su da budu samo spomoćni organi i izvršioci njihovih odluka s pomoću sredstava koja država bude stavila na raspoloženje, Tako uredjena državna zaštita bila bi sposobnija za život i napredovanje, i u mogućnosti da radu da poleta i da vrši svoju socijalnu dužnost u najširem mogućem obimu, Ovako pak, kako je zakonodavni odbor onakazio zaštitu, odsekavši joj njene najvažnije organe, ona će tra~
233