Nova Evropa
опомачила. Помади ове подгрупе сачували су своје унутрашње уређење, њима управљају наследни помачки бегови. Пружа. се на југ до Драме. Једна. мања помачка област налази се јужно од Џумаје, на левој страни средње Струме. Неколико помачких села на егејском приморју одмах су западно од Кавале.
да време Балканског Рата, кад су се бугарске победничке групе утврдиле пред Чаталџом, примно је већи део Помака на Родопима ну другим крајевима православну веру, било под притиском, било под утицајем свештеника, било због материјалних користи, и тако се сјединио с«. својим саплеменицима и у верском погледу. Да се Балкански Рат није завршио тако лоше по Бугаре, били би похришћањени Помаци данас већ добри грађани бугарски и носиоци бугарских идеала у будућности. Алт, кад су Турци поново заузели Једрене, вратише се похришћањени Помади поново мухамеданској вери, Многи су се Помаци иселили. Бугарско становништво није се још тако згуснуло, да би се напуштена брда могла изнова, населити, напротив догађа, се стално исељавање с планина у плодне долине и равнице. Пође ли пак за руком, да се код Помака пробуди бугарска. нацијонална, свест, то ће се подићи број надијонално свесних Бугара. баш у оним покрајинама, које су бугарској држави највише потребне, ну којима, је густо бугарско становништво више но игде од користи.
Мих. Ђ. Поповић,
суплент јагодинске гимназије.
Ко су прави Турци.
У ранија се времена у нас именом Турчин називао, — па се јоши сад, у маси народној, гдешто, назива, — сваки човек Балканскога Полуострва који је муслиманске вере, био он прави Турчин, или Арнаутин, или Југословенин, или макоји други, — па су тим именом називани и паши Муслимани у Босни и Херцеговини. Међутим, као год што су сви Арнаути — Арнаути, макоје вере били, исто су тако и сви Југословени — Југословени, макојој вери припадали. Прави су пак Турци, или Туркуше — како их називају »Бошњадни закона турскога« — нешто сасвим друго. Они су један сасвим засебан народ, са засебним пореклом, засебним језиком, засебном културом, и засебном историјом, Они са народима Балканског Полуострва немају никакве сродности. Они са њима немају ни иначе друге везе сем што су неким њиховим деловима позајмили своју веру, нешто своје културе, и још неке ситније позајмице, али које све скупа нису успеле да те делове одвоје од њихове праве заједнице и да од њих створе Турке.
Професор Географије на Универзитету у Бечу, Г. Е. Оберхумер, написао је 1917 године књигу под насловом »Гурцин Османско Царcr. BO« (E. Oberhummer, »Die Tirken und das Osmanische Reich«, Leipzig und Berlin, Verlag von B. G. Teubner, 1917, 8', стр. 115). Мако је писана, за време рата, кад су Немци н Турци били велики пријатељи, књига је написана, строго научно, те јој се нема шта пребацити. У погледу порекла
452