Nova Evropa
бари ИН Пе
укине:
toga čitav ovaj život postane nemoguć. U tome treba naglasiti i jedan
duševni momenat : sva životna energija trošila se je na lov, na trke, za koje se strast toliko razvila, da je zaokupila pojedince tako da im se je u tom sastojao ceo život, Večernja posela, karakteristična
po ovaku sredinu, sa pričanjem i prepričavanjem slave koje u stvari
nije ni bilo, ali tako kao da je bilo, delovala su da se razvije megalomansko raspoloženje, koje se sačuvalo sve do danas, Dolaskom nove civilizacije, kad je ventil društvene primitivnosti odvrnut tim što je počelo prodirati novo, nastao je preokref, upravo slom, Nekulturni, sa bogatstvom koje je ležalo mrtvo po riznicama i ćupovima, sa Onakim megalomanskim raspoloženjem, ii su elementi sve to novo primali opet sasvim formalno, nevideći suštinu i neulazeći u nju. Oni su primali razne »kulferaše« sa naročitim poštovanjem, i ovi su bili glavni prenosači svega tog novog. Imati »odnošaj« sa Švabicom, i j. sa ženom koja nosi suknju, značilo je već biti civilizovan. Polako su nastajale one slavne pijanke po begovskim čardacima, Sde bi se čitave čete raznih badavadžija i propalica veselile na račun nekoga kome se je zapalila krv, ili koji se naglo propio, da tim pospeši ludost i propast. Neka divlja potreba da se upropasti i svoje i svoga, bližпјеба, 1 да зе па taj način istakne, prisilila bi kakvoš pustog bega da negde u kakvoj peštanskoj kavani poviče : »ja plaćam sve«, 1 да otud dovede čistokrvnog engleskog kasača sa jednopregom na бите, pa da tog istoš kasača nakon mesec dana javno ubije mršava Као 10vačko pseto a jednopreg saseče nasred čaršije, Dok se tako dešavalo kod begova, kod muslimana seljaka okupacijom nije nastala nikakva stvarna promena, jer je za njega to bila samo promena državne vlasti; a pred novom civilizacijom, ukoliko je bio njom uopće dotaknut, začaurio se je još više u svoje stare pojmove i običaje.
Začudo, razvrat koji je nastao usled i oko okupacije nije uneo blada medju muslimanke, Samo, to se nema pripisati toliko njihovoj razvijenijoj etičko-moralnoj duševnosti, kako to čini i kako to veruje G. Muradbegović. Momenti koji su delovali na raspad starog života, sami po sebi veoma su sićušni i površni i nemaju u sebi ništa revolucijonarno sa kakvom idejnom pozadinom; u ovom slučaju, da bi se osetilo kao da je neprirodno sakrivati ženu te da joj se na taj način omogući sastajanje s muškarcem, Njen život ostao Je po starom, i baš radi toda nastaje od okupacije nešto vidnija razlika izmedju nje i kršćanke. Jer je ranije razlike bilo samo u tom što je ova poslednja išla otkrivena, dok su slobode obojih bile podjednako skučene, i tek od okupacije počinje življe učešće kršćanke u životu, a time i porast njene slobode. Muslimanka se razvijala mnogo sporijim tempom; njeno »evropejiziranje« ograničavalo se na puko kopiranje svoje kršćanske susetke, gde se nisu isprečavali propisi vere, i to kod bogatijih, dočim siromašnije idu na rad i podležu svimi zakonima razvitka i prilagodjavanja.
Svi koji su hteli da reše ovo pitanje, oborili su se, u zabludi, na sakrivanje žene iza svoga vela, Njihovo je rezonovanje pogrešno iz temelja, Žena se neće otkriti nikakvim ukazom Reis-el-uleme, Као što se nije ni sakrila usled ukaza, Zakrivanje je fradicijonalna
466