Nova Evropa

Код самртног одра Хришћанства, Одиста, активни људи својој су унутрашњости данас без Хришћанства, а, умеренији и мисадни људи средњег душевног сталежа имаду једно преудешено Хришћанство, наиме једно чудновато упроштено Хришћанство. Бог, које у својој љубави све. тако удеси како ће за, нас битни на, крају најбоље. Бог који нам нашу крепост и нашу срећу даје и узима, тако да у целости све иде право и до-. бро, те нема разлога да живот тешко схватимо, или да. се можда нањ. тужимо, укратко, резигнација и скромност, постају божанством...

= („Праскозорје“, 92.)

- Јп hoc signo у1псез. Маколико била иначе напредна Европа, = у религојизним стварима, још није досегла, слободоумну најивност старих брамана; а то је знак, да, се је у Индији пре четири хиљаде година, више мислило него ли данас у нас. Ти су брамани мислили пре свега да су свештеници моћнији од богова, и онда, да моћ свештеника, почива, у обредима; и зато су њихови песници без престанка славили обредне молитве (церемоније, жртве, песме, метре), као да од њих долази свако добро. Маколико фантазије и празноверја, било у томе свему: ипак је то истина. Још Један корак даље: одбацили су све богове, — што ће једном морати и Европа да учини! Још један корак даље: па и свештеници, посредници, нису више били потребни, те је наступио учитељ науке о самоспасењу, Буда: = како је Европа још далеко од те културне висине! А кад ће на крају _крајева сви обреди ин сви обичаји бити уништени, на, које су се ослањали богови, свештеници, и спаситељи, онда ће доћи — да, што ће онда доћиз Нећемо нагађати, него дај да се пре свега. побринемо, да Европа надокнади што је у Индији, у народу мислилаца, извршено још пред неколико тисућа. лета, као императив мишљења! Има данас можда на десет до двадесет милијона људи у Европи, међу. разним народима, који не верују више »у Бога«, — захтевамо ли много кад. кажемо да би они требали да себи даду знак% Чим се тако упознају, они ће се одмах и приказати, и то као једна. власт, у Европи, — као власт, на срећу, интернацијонална! Интеркласна!

(„Праскозорје“, 96.) Нова религија. i · Има да вреди само у ретким часовима. · Поштивање пожртвовности, · Бев Бога, без живота након смрти, без награде и без казне. · Без окривљавања, — не гризе савест већ гризе разум. · Наше Ја треба. ценити. · Лепо треба осетити као Ја које се жртвује. · Нема опште љубави према човеку -нево.нагони господују. · Највећа мудрост као правило, лаж“ Љишите- Правило, а није нарочито поштивана зато јер је обична: “ <4 ON 9. Неразумност великодушја око се: цени. Самилост је дозвољена само као слабост и МЕ | 3 UBO 10. Не као жртвовање за, друге, (него. ) пуна победа. једног афекта, над

другима, тако те му ми превећујемо HBOT, част итд. битно је

NO SN па

је дакле обиље патње. LL ава ОБЕ 5 ai ОД БИ “ („Погледи у садтшњост“и будућност народа“, 12.(

Об 5 с о ~

(Превео, М. Костренчић.)

572