Nova Evropa
bi učenje i tumačenje narodne pesme trebalo zavesti kao predmet u sve škole, u što širem opsegu,
I u rodoljublju valja omladinu naročito uzgajati; ali se savremeno rodoljublje mora kretati u duhu one naše narodne poslovice: » udje poštuj, a svojim se diči«, tojest ne sme preći u samohvalu i šovmizam, Ipak, treba buditi narodni ponos i dostojanstvo, I treba, dokumentima i stvarno, propovedati ı u školi dogmu o narodnom i državnom jedinstvu. Od naročite je važnosti, da. se u našim masama probudi osećaj solidarnosti i skupnosti interesa, te da svi delovi našeg troimenog пагода shvate, da samo u ovoj državi mogu ostvariti svoje ideale, i to, što je država Jača utoliko brže i za pojedince bolje, Da bi se to postiglo, potrebno je, držimo, uvesti u školu jedan sasvim nov predmet, — nauku o državi, koji bi se imao početi učiti još u osnovnoj školi, a u srednjoj ponoviti i proširiti, Tu bi se deci imao prikazati i protumačiti, u majkraćim općim crtama, postanak, razvitak i svrha države, tojest evolucija društva od čopora do današnje države; zatim, podela i organizacija državne vlasti, pojmovi državnog vladara, narodnog predstavništva, gradjanskih dužnosti i prava, itd,, Nastava o ovom predmetu kretala bi se, dabogme, u granicama teorije, a samo usput bi se prikazalo i naše državno ustrojstvo. U smislu te nauke o državi, ne bi bilo dovoljno da deca nauče nai izust, da je Kraljevina SHS ustavna monarhija, sa jednim parlamentom, podeljena na 33 oblasti, i t, d,, da je na čelu vlade taj, a na čelu oblasti taj i taj, i t. d,; nego bi nastava imala da operiše sa apstrakcijama, a samo primeri i primena uzimali bi se iz našeg državnog uredjenja, To zato, jer se ne sme dopustiti, da se taj predmet izrodi u prigodu za politiziranje i ličnu kritiku učitelja, koja bi često bila subjektivna i nestvarna, pa bi se naravno dogadjalo, da bi učitelj režimlija branio vladu, a opozicijonalac je napadao. Svrha nastave bila bi polučena, ako se u djaku rodi spoznaja, da pojedinac može uspevati samo u jedmoj uredjenoj državi, koja je tu radi dobrobiti gradjana; ali da država ne može uspevati, ako gradjani ne ispunjavaju svoje dužnosti prema. njoj. Poseban i važan odeljak Nauke o državi bila bi dakle nauka o gradjanskim pravima i dužnostima, Na ovaj bi se način lakše dao razviti u omladini zdrav i valjan pogled na svet, te suzbiti klice slovemskog mekuštva i pasivnosti, Које зи јој dedovi ostavili u nasledje.
Još ćemo spomenuti ovde neke predmete školske nastave, koji su dođuše sporedni, ali koji takodjer vrše izvestan nemali
"uticaj pri modelovanju dečje duše, Tu je na prvom mestu
Crtanje, O njemu su mnjenja pedagoga podeljena, U Hrvatskoj {austrijski tip) crtanje je izbačeno iz humanističkih gimnazija a ostavljeno samo u takozvanoj realnoj gimnaziji, To nije
328