Nova Evropa

Gori Maslinovoj«; a onda opet, s vizijom udaljenosti i prostora, delikatno zaobljeno rezanje i modelovanje u ravnini na reljefu „Blaženih andjela«, Njemu je njegova tehnika uvek na usluzi da izrazi ono što ima da kaže, i mi nikada ne uživamo u lepotama koje nam pruža na štetu ideja koje sadrži,

Ovim svojim skulpturama Meštrović vrši jedan zavet: iz njih govori neka demonska imnutarnja potreba kao u staroj umetnosti, i ima u njima očaravajuće prostote talijanskih primitiva, Njegova je umetnost puna obzira u svim svojim izrazima, — njeno obožavanje slobode, njeno predstavljanje Svete Istorije, osnovani su na iskustvu samoga života i stvarnosti. Doduše, pravo poreklo jednoga zaveta u umetnosti ne čini tu umetnost još trajnom, baš kao što je ne bi činile ni samo dobre namere, Ali Meštrović izražava svoje poslanstvo na način tako srodan svojoj zamisli da čovek, razmišljajući o njegovoj umetnosti, misli više o tome kako on oslobadja ono što ima da kaže пебо kako ga odeva u lepe forme. Isto onako kao što su džinovske, strašne, i nadaleko vidljive njegove vizije starih srpskih bojeva, isto tako su рјатепе iluminacije duha njegova raspeća i njegovi reljefi s predmetima iz Svetoga Pisma, Nedzimajući u obzir slike Bleke (Blake) i Pivisa Šavana (Puvis de Chavannes), to su jedina religijozna dela od značaja nakon Renesanse,

Poslednji njegovi radovi, izloženi u Londonu, koje je dovršio u Francuskoj početkom 1917, otkrili su nov pokret u njedovoj umetnosti, Sklonost ka prođuljivanju udova javlja se pojačana, okvir postaje čvršći, a u likove svojih madona nastoji on da unese više stilizacije, Rekao bi čovek, kao da traži da se vrati sa gotike svojih reljefa u drvu ka savršenijim i OTganizovanijim idealima vizantijske umetnosti,

Mnogi su kritikovali na Mešžirovićua, da mu je umetnost samovoljna, bez jednoga cilja i stila, te da mu nedostaje odredjenost i duhovna sredjenost velikih svetskih majstora, Istina je, da u njega ima raznih perijoda, koji su odeljeni jedan od drugog i ne idu u istom pravcu, i isto tako, da je išao za raznim uticajima i pravio mnogobrojne pokušaje, Ali to su uveti pod kojima se vrši razvoj svih umetnika našegđa doba, pred čijim pogledom leži kultura mnogih vekova, i tolikih rasa koje jedna drugoj dopire do ramena u pogledu umetnosti, Nije ni mogućno da umetnik koji misli ne oseti uticaja, za mladosti, pod pritiskom svetske umetlnosti koja se, u savremenim prilikama, otvara pred njegovim očima. Тако možda, na jednoj strami, treba žaliti što je to tako, izbeći se пе dA, jer je to posledica modernoga života; pa ako toga i nije bilo kod starih umetnika, to nije bilo ne zato što oni možđa ne bi bili hteli, već prosto zato

18