Nova Evropa
svet umetnosti, i ostavlja za sobom veličanstvene fragmente i ruševine; on proživljuje najoholije ekstaze, ali i najžalosnija padanja, označujući svojim imenom, u isto vreme, i vrhunac i propast naše moderne umetnosti, Eto takav izlazi pred nas Mikelandželo Buonaroti, ako se ne strašimo da mu pogledamo pravo u lice, i ako pristajemo da se oslobodimo onih gotovih sudova što su, od Vazarija pa dalje, vladali o njemu Italijom. Za Mikelandžela može da se kaže isto ono što je francuski pesnik rekao za jednog drugog litana, modernog cezara:
Cet homme ćirangše avait comme enivrč lhistoire; La justice a loeil froid disparut sous sa gloire!,,,
Ja Mikelandželovi tragediju vidim celu u umetniku,
A] alta fantasia qui manco possa;
dok, naprimer, Danteova tragedija, ne izilazi od pesnika, već od čoveka,
Julijan KlaczhPo. (Preveo s talijanskog: Bogdan Radica.)
Страшни Суд
у Сикстинској Капели,
(Адолфо Вентури, писац овога што следи, не потребује препоруке. Његова су дела опште позната, и цењена, док у самој Италији он значи почетак модерне историје уметности, И несамо то, својим делом, у тринајст огромних свезака, „Исто рија талијанске уметности“, он је забележио своје име као прво у историји уметности своје земље, а међу првима у Европи. Одгојио је у Италији целу нову генерацију историчара уметности, те се уз Крочеа — може да сматра једним од полова модерне талијанске културе. — (ва два одломка извађена су из последње свеске његове историје; „Га РафЕцга де! Сапачесепћо" (Милан 1925), Велики аутор дао их је, и изабрао сам, као св ој прилог за овај Микеланџелов Број „Нове Европе",
(Б. Р.)
Судбина, која гони људе у несрећу и у смрт, извршује се на зиду жртвеника у фрески: Суд. Ту све одише бесом
и страхом, — окрутни демони, осуђеници, чете избраника и светаца, анђели, и Христос,
Прошао је низ година: Микеланџело је исклесао кипове побеђених Робова, и Мојсија муњевитих очију, за споменик Папе Јулија. Његова машта, ражарена стално све неизмер-
307