Nova Evropa

volje zavisi da li će kandidat položiti ispit ili ne; otvoreno je izrazio osećanje trijumfa, koje kod tolikih nastavnika prelazi u potrebu, Bez prave vaspitačke ljubavi, takvi učitelji ugušuju više imterese Код učemika, Nasuprot mjima, drugi veruju da: stiču popularnost kada propuštaju sve kandidate ma ispitima, Izraz koji se često upotrebljava: »On je dobar mastavmik«, n velikom broju slučajeva je fikcija kojom se ugušuje savest, koju me retko pomrači partizanstvo, U istini, taj iskaz u takvim wslučajevima znači: »Omn je nesavestan nastavnik«. Kođ mase djaka, po srednjim školama i umiverzitetima, sva je pažnja musredsredjena ma ispitivanje sredstava i metoda s pomoću Kojih će dostići krajnju svrhu — ројони ispit; praktične orijentacije ugušuju u mjima tvoračke isposolbmosti, Savesne profesore žalost obuzme kada vide da su im, u stvarnom životu, promašili majbolji djaci: sam sistem školstva je takav da me upućuje ni učitelje ni djake da nalaze sreću u vlastitom razviću,

Kod magstavnika, kao + kod onih koji vode narod, mora: biti razvijena svest o odgovornosti za nacijonalnu budućnost, U vaspitanju je najvažnije pitanje o stručnoj spremi i etičkoj vrednosti učitelja, To je jedan od najglavnijih kulturnih problema. Neizbežan je zastoj ma pojedinim područjima kulturne alttyvnosti kada je onima koji rađe u mjima glavni smer materijalno bogaćenje. Postoji tip intelektualaca koji radi isključivo za sebe. Zapaža se i kod prosvetnih radnika, To su oni čija se sva delatnost svodi ma držanje časova i administrativne poslove; omi memaju vremena za waspitavanje svojih učenika, Меј se udružuju sa ljudima koji vide smisao života jedimo u uvećavanju svog materijalnog bogatstva, i fako izdaju svoje drugove koji su prinudjeni da sve svoje vreme provedu u radu та održamje svoje porodice, za koje zbog toga život ma kraju krajeva gubi značenje. Otuda se kod naših nastavnika sve redje sreta socijalmi tip; kriza u obrazovanju našem još uvek traje. Oni Кој зи pozvani da vode mlada bića, da ih oduševljavaju za kulturne vrednosti, rano ostare za to; duhovna: struktura škole ostaje ista: mehanika starog školskog života trijumfuje; škola je daleko od toga da bude istimska radna zajednica, ona je odvojena od wavremenog života, štaviše, u Opreci s mijim,

Stvaramje drulturnih vredmosti mora postati objektom etičke volje kod naše omladine, Zbog toga je nužno da ona ima, stvarne uzore visokog etosa, razvijenog estetskog ukusa, i maučnog interesa, A mjih ima malo: jedmi nastavnici precenjuju svoju ličmost, sujetni su, bez socijalne ljubavi, nemoćni da se wzdigmu iznad niskih sredina u koje dolaze, mada ekonomski wtoje vrlo dobro; druge, svakodnevna borenja za

294