Nova Evropa

нице своје нове организације, оне би зацело наставиле рад са више успеха него што су га имале досада; али има једна тешкоћа: те су задруге организоване у својим савезима, па би их или требало издвојити из савеза, дакле разрушити постојећу организацију, или их узети у склоп нове организације заједно са савезима. Показало се међутим — а у последње време смо уз многе доказе добили још и један нов —, да наше постојеће добре задруге припадају савезима који се, ни уз најбољу вољу, не могу, са гледишта задругарског, признати као такви, Даља је потешкоћа у томе, што највећи број наших задруга и нису само кредитне задруге, па би многе морале напустити једну од најважнијих грана свога пословања (набављачко и робној) будући да Закон о Пољопривредном Кредиту предвиђа искључиво кредитну организацију. Најзад, врло је важан разлог и то, да у организацији постојећег задругарства, које се простире на пет разних правних подручја и које је на сваком подручју развило диференциране типове задруга, нема ни трага оној јединствености која је безуветно потребна оваквој кредитној акцији великога стила, У таким приликама било је дакле најбоље и најцелисходније, да се пољопривредни кредит предвиди додуше као задружни кредит али да. се за његово провођење оснује нов, јединствен тип кредитне задруге. Притом се ни постојеће задругарство није једноставно мимоишло — како то неупућени често тврде —, јер — например — Дирекција за Пољопривредни Кредит може, по Закону, употребити до 15%о својих средстава за давање краткорочног и средњерочног кредита задружним савезима, а производне задруге, организоване у савезима, могу добијати инвестицијоне дугорочне зајмове без икакова ограничења у погледу износа.

Нових задруга основано је досада, истина, сразмерно мало,

и оне се доиста „још не виде и не осећају довољно" ; али томе нису криви недостаци самог Закона, већ то што се већ читаве три године није приступило његову привођењу у дело, Ко је за то одговоран, у то питање овде нећемо улазити; али треба приговоре, који се непрестано чују, упутити правим правцем, па недозволити да се непровођење закона употребљава као доказ да он не ваља. Предпоставимо за часак, да оснивање Аграрне Банке заиста представља срећније решење проблема него оснивање Дирекције и њених организација, или бар да би пи уређење такве једне банке било потребно и поред Дирекције, па. се запитајмо, чему би нам служила и Аграрна Банка, да ју је држава третирала на исти начин као Дирекцију, Тт. ј. да јој до пре неколико месеца није дала никакве дотације у капиталу нити приступила њеној организацији, већ се ограничила нато да именује чланове управног одбора 2 Да ли би питање пољопривредног кредита и питање раздужења сељака тиме доиста ano решено 7 Недостатак видљивих успеха нове организације,

365