Nova Evropa

Ograničenje oblasti po broju stanovnika {po članu 95, Ustava) imalo bi se svakako ukinuti, To bi omogućilo da se novim zakonom podijeli država na što manji broj oblasti, koje bi se donekle, i ponegde, poklapale otprilike s opsegom prijašnjih pokrajina. Gazdovanje pojedinih oblasti bilo bi utoliko nezavisno, i poimence nezavisno od Ministra Finansija, što bi svi neposredni porezi pripali Oblasti: Oblasna {pokrajinska) Skupština jedina bi bila vlasna nmametati neposredne poreze, kojima bi opet oblast jedina, potpuno za svoje зугће, газројабаја. ОуаКка finansijska samostalnost, odmosno proširenje finansijskog djelokruša, smanjilo bi praktički važnost spora o djelokrugu oblasti (koji bi ipak trebalo načiniti širim nedo što je sada, po članu 96), Središnjoj upravi, za pokriće njenih izdataka, ostali bi posredmni porezi [caшпе, 1 1. 4.), dok bi se višak od ovih prihoda dijelio medju oblasti, po istom ključa po kojemu bi one bile dužne doprinositi za pokriće eventualnog manjka, Uostalom, već i damas imaju oblasti (po članu 96,) ove poslove: Javne radove, poljoprivredu i šumarstvo, te uopće narodno gospodarstvo, zdravstvo, socijalnu politiku, saobraćaj, prosvjetu, zadrugarstvo, i osiguranje; svejedno je da li se to zove samostalnom upravom, ili saradjivanjem, dok se ima finansijskih sredstava, Raspolažući slobodno sredstvima, može Oblast, kraj sveg svog uskog Фјејоктиба, упо lijepo promicafi interese svojih stanovnika u svakome pravcu. Finansijska samostalnost, uz tačnu podjelu prihoda, učinila bi u praksi dosta toga irelevaninim; naprimjer, biće prilično svejedno da li će prosvjeta, osim u djelokrugu Oblasti, spadati i u zajedničke poslove, i tome slično, Ko bude imao više novaca — a i više pameti i poštenja, — svršavaće s više uspjeha svoje poslove,

Veliki župan (ukoliko bi mu ostalo to ime) ne bi imao nikakva uljecaja na oblasne uredbe (ma se ove zvale i zakoni); dakle ne bi imao prava ni zadržavati ih, Svaka uredba došla bi pred {nazovimo ga tako) Državni Sud, koji bi prosudio njenu ustavnost, i riješavao uopće sporove o nadležnosti izmedju oblasti (pokrajina) i države,

Uz Narodnu Skupštinu postojao bi i Senat, sastavljen od predstavnika oblasti (pokrajina), od kojih bi svaka slala u njega jednaki broj članova, Osim toga ušli bi u njega izaslanici stručnih udruženja {radnmičkih, te trgovačko-obrtničkih, inžinjerskih, liječničkih, advokatskih, akademija nauk4A, duniverziteta, i t, d,), Senat bi bio korektura i prema Narodnoj Skupštini i prema oblastima. Ukoliko bi veća samostalnost oblasti prijetila da oslabi vezu izmedju državljana, Senat bi tu vezu uspostavljao i učvršćivao; u njemu bi saradjivali najsposobniji i time mparalizovali utjecaj onih koji dolaze do odlučivanja u

61