Nova Evropa
odluke oni ne mogu odstupiti, ako neće da izdube svako poštovanje svojih birača, pa i svaki obzir ostaloga sveta Кој nešto drži do reči i poštenja, Uostalom, njihov zahtev za raspustom ove Skupštine, u kojoj su ubijeni narodne vodje, bio je od početka opravdan, i velika je oskudica političkog smisla i državničkog takta da to vladine stranke nisu odmah uvidele, Sa raspustom Skupštine ide naporedo demisija današnje Vlade. Ona je već i objavljena, i očekiva se svakogša dana; njen Predsednik, G. Korošec, nikad nije ni krio, da je ova njegova Vlada privremena. Samo, zašto se čeka? —: zar se »smiruju duhovi« radom Skupštine čiji svaki akt izaziva nove izjave opozicije, da neće priznati ništa šio ova »krnja Skupština« rešava, te samo sipa ulje na vatru?,.. Što se pre raspusti Skupština, i što pre Vlada demisijonira, utoliko bolje i manje novih trzavicAa (i, eventualno, nepromišljenih izjava).
Budući da izgleda beznadežno, u ovim prilikama, da bi reviziju Ustava mogla predložiti Skupština, ostaje druga ustavna mogućnost: da reviziju Ustava predloži Kralj, drugi ustavni faktor, Po Ustavu, on to čini, označivši koje tačke Ustava dolaze u obzir za izmenu, i ujedno raspušta Skupštinu, objavljujući nove izbore u zakonitom roku. Za nove izbore treba imenovati izbornu Vladu. Kakva će biti izborna Vlada?
Sa raspustom današnje »krnje Skupštine«, i demisijom Vlade, nastupa čas kad Seljačko-demokratska Koalicija, dobivši zadovoljštinu za 20. Juna, može otpočeti razgovore i pređovore s ostalim strankama, koje ne reprezentuju više ni Skupštinu ni Vladu. Doduše, vodje SDK kažu, da neće u Ko ncentracijonu izbornu Vladu, jer koncentracijona vlada, prema ranijem iskustvu, nema izgšleda na uspeh, To ne mora biti njihova poslednja reč; kao što nigde ne stoji ni to, da bi i sada pokušaj sa koncentracijonom vladom morao propasti kao ranije, Ipak, ako oni uporno ostanu pri svome sadašnjem mišljenju, ili ako pokušaj s obrazovanjem koncentracijone izborne vlade ponovo ne uspe, ostaje druga mogućnost sa N e utralnom Izbornom Vladom, koja — po našem uverenju daje bolju garanciju za slobodne izbore i za brže odvijanje krize. I to, neutralna vlada od autoriteta, ne od činovnikA i lovaca (kao što je bio pokušaj sa generalom Hadžićem)! Pouzdano je, da bi se u našoj zemlji našlo ljudi koji bi pristali da podnesu žrtvu za opštu stvar, pa da u najkraćem zakonskom roku provedu slobodne izbore i eventualno pripreme Reviziju Ustava, Po svršenu poslu, i završenim izborima, oni bi predali vladu u ruke političarima, — »vratili situaciju u Parlamenat«, kako se to kaže. Nema nikakve ustavne i zakonske smetnje, da u vreme raspusta Skupštine vladu obrazuju neutralni ljudi od autoriteta i prekaljeni rodoljubi; a posle svega što smo do-
296