Nova Evropa

пруге; такова би разлагања била јамачно и побиједила, да се нијесу у ово питање умијешала мудровања војничке стратегије. Слични покушаји жељезница, односно њихових финансијских завода, настоје данас да спријече остварење великог воденог пута који би, било ријеком Мисисипи било ријеком Св. Ловринца (У. Палугепсе), повезао море с унутрашњошћу, и довео Чикаго у ред океанских лука.

Након многих криза, трзавица, и несталности, које су стално пратиле развитак жељезница у Америци, стање се њихово полагано почело сталожавати, тако да су оне почетком овога стољећа у већини успјеле савладати перијод лабаве финансијске егзистенције, важећи у очима рентијера као особито рентабилно поље за инвестицију. Но кад је њихова побједа над унутарњим воденим путевима и обалним пругама изгледала сасвим осигурана, ето им нова супарника — аутомобила!... Економску подлогу и снагу ових нових возила сачињавају цесте грађене од јавних благајна, док су жељезнице себи пут морале крчити својим властитим новцем. Осим тога, аутомобилима је знатан скок пред жељезницама омогућила продукција у масама, која се најпотпуније изразила баш код градње аутомобила, и која је за сразмјерно кратко вријеме земљу поплавила овим возилима. Велику предност пред жељезницама получују аутомобили и јефтиним потрошком горива, који је у току последњих десет година спао готово на половицу. А да жељезницама буде још теже и мучније, економски је потенцијал аутомобилских возила повишен државним законима који равнају, односно ограничују, пословање жељезница, а који се никако не протежу на друга прометна средства. Стицајем свих ових прилика, данас се превозе аутомобилом и аутобусом несамо путници од кратких до трансконтиненталних даљина, већ се и терет на велику удаљеност доставља истим средством. Тако се напримјер велике индустријске корпорације, чији се продукти траже диљем земље, служе добрим дијелом теретним аутом за разношење својих фабриката, често на даљине од неколико стотина километара. Дапаче су и аутомобилске творнице стале да разашиљају саме аутомобиле продајним агенцијама овим путем и начином. На великим друмовима који спајају Детроит, средиште аутомобилске индустрије, са разним градовима Уније и Канаде, могу се видјети читави низови великих двоспратних ауто-возила у којима леже наслагани по осам и више аутомобила, достављени уз релативно мале превозне трошкове великим тржиштима. Све то под пресијом аргумената утакмице!

Како жељезнице сусрећу и издржавају овако стање» Најприје — никако, како то већ обично бива, очекујући помоћ изнебуха. А кад су прилике коначно почеле бивати не-

264