Nova Evropa
више привлачну снагу ових агрикултурних области у правцу нашег живља у осталим нацијоналним крајевима државе. А поред ове посредне штете, за нацијоналне интересе Бачке и Баната постоји могућност још и једне непосредне опасности. Сасвим је, наиме, оправдано питање, да ли је у овим крајевима наш елеменат у привредном погледу јачи и отпорнији од ненацијоналног елемента, и неће ли, без државне интервенције, баш код њега раније отпочети процес пролетаризације и следствене депопулације (расељавањем и тражењем лакшег животног опстанка у другим крајевима државе и света), чиме би се и нацијонални односи ових крајева опет померили на нашу штету. И из овог разлога је санација пољопривредне продукције Војводине један од најважнијих задатака државне политике. Други услов привредног благостања Бачке и Баната био би снажан развитак индустријске производње. Ово би била утолико успешнија мера за нацијонализацију Војводине што би индустријализација, као најделотворније средство за урбанизацију наших етничких вишкова, била уједно и најбржи пут за нацијоналну обнову Бачке и Баната, при чему не треба сметнути с ума да су јаки нацијонални градови уједно и најпогоднија огњишта за природну асимилацију другога становништва. Мако је индустријски развитак у овим крајевима доста отежан услед недостатка сировина и погонског материјала за велику индустрију, ипак би се ове незгоде дале уклонити сходним техничким мерама (електрификацијом великих размера, и т. д.), те саобраћајним и тарифским олакшицама. На око, много озбиљнија сметња за индустријализацију Бачке и Баната био би њихов периферни, незаштићени топографски положај, у случају ратних операција; међутим, данашња развијена ратна техника, а нарочито нападачка и рушилачка моћ модерне војне авијације, бесумње ће из основа преврнути досадашња схватања о стратегијском положају и заштићивању појединих крајева. Иначе, у корист индустријализације Војводине говори још и важна чињеница, да ова мера не захтева непосредних новчаних жртава, јер се — поред опште царинске заштите — може успешно спровести локалним управним, пореско-фискалним и тарифским повластицама. Корисна допуна ових мера за подизање привредног благостања Бачке и Баната била би нарочито смишљена саобраћајна политика, која би — поред снажног унапређивања економских интереса — олакшала приступ нашем живљу у ове крајеве. Изградња првокласних путева и мостова, модерна превозна средства, и издашне тарифске олакшице за људски и робни транспорт, послужиле би и индиректно и директно циљевима нацијонализације.
318