Nova Evropa

njoj utjehe ili moleći, Ovaj Je apostol i mogao da ostane onako priklonjen, jer je slikar uopće zamislio apostole gdje kleče oko Gospina kreveta, u dubokoj molitvi: Petar je, kao najstariji, s desne kraj Marijina uzglavlja; Pavao je, takodjer s desne, pao nice s jakim izražajem boli na otmenu licu. Iza prednjega prozora, pri samu okrajku slike, kroz otvor, prislonjen o stupovlje, otvorio se podšled ma turoban kraj, — Као da i priroda jadikuje. Grupa dražesnih andjelaka u skladu je sa predjelom, Jedinstvo radnje, uslijed ove isprekidanosti {prozori} i да те slike, ponešto trpi, iako је slikar sve upravio prama umirućoj bljedilom oblivenoj Majci, položenoj na krevetu, Koncentričnost radnje još je bolje izvedena na slici »Došašće«, što je i shvatljivo u smislu sadržine i prema uredjaju radnje, Ženski likovi na ovoj slici, a ima ih mmoštvo, izvedeni su, iako predstavljaju isti tip, sa mnogo finoće, kao i neki iz pratnje Gospinih roditelja na slici »Prikazanja«. Domaća predaja tvrdi, da lik velikoga svećenika, pred koša Joakim i Ana dovedoše svoje dijete, predstavlja Andriju Zmajevića. Crte lica na ovoj slici, pa na portretu njegova nećaka Matije, ruskog admirala {u peraškoj općini) i brata mu Vicka, zadarskođa nadbiskupa {u knjižnici Zmajevićeva sjemeništa u Zadru), odaju obiteljski tip,

Na pročelju luka, nad ulazom u prezbiterij, nalazi se velika slika »Cranmisamje Marijino« (6 mX4 m); likovi Oca i Sina, Marije, i nekih svetaca, što kleče u dubokoj poniznosti pred prizorom, izvedeni su dotjeranim ukusom, Perspektivni prelaz izmedju prednje grupe amdjela, karakteristično prikazanih, što izvode rajske melodije, i stražnje бтире, ртепаб еп је, barem na donjemu kraju slike,

U središtu je stropa slika Uznesenja Maridjina па nebo, komu je i crkva naslovljena ({>Velika Gospa«). To je najbolji odjeljak na stropu {4 mX* 1,20 mJ, a uokviruje Sa, kao i ostale odjeljke, pozlaćena drvena rezbarija, Ima srodnosti s motivima iste slike Pavla Veronese {»L' Assunzione della Vergine«) u mletačkoj Akademiji lijepih umjetnosti, Oko ove slike redjaju se s obiju strana po dvije manje, a na zaobljenim krajevima po jedna, sve u pravilnu osmerokutu, S desna, ona bliže prezbiteriju, predstavlja »Navještenje Mari jino«: izrazit je sklad izmedju predmeta i vesela umiljata kolorita; dražesno је Marijino držanje, Drusa predočuje »Pohod Sv. Jelisavui«. Svetica je krasno prikazana, a takav je i kolorit njezina odijela; vrlo dražesme glavice andjelaka daju ovoj slici osobito nježnu intonaciju, S lijeva, ona bliže prezbiteriju, predstavlja dječaka Isusa u hramu; vanredna je arhitektonska pozadina. Na slici Prikazanja Isusova u hramu, ili »Očišćenja Marijima«, ženski lik iz pozadime predočuje isti tip kao kod delfijske sibile i Zaručnice., Ма zaobljienu uglu prama prezbiteriju prikazano je Porodjenje Isusovo {restauracija slike po

154