Nova Evropa

hova izadje pred Boda«; neželjeći da sudjeluje u spasavanju opakih meprijatelja svoda naroda, Jona pobježe od Gospoda iz Palestine u Tarsis, ali Bos podiže veliku buru i otkri ladjarima Jonin prestup. Uporam u svojoj mamjeri, pretpostavljajući čak i smrt izdaji narodnih interes4, Prorok sam savjetuje ladjarima da da bace u burne talase pobjesnjeloša mora; ali bi prevaren u svome računu: velika riba prošuta ба i spase mu život, Trebalo je da provede u ribljem trbuhu tri dama i tri noći, da bi se slomila njedšova otpornost i da bi se napokon pokorio Bogu i otišao u Nineviju, I odista, Ninevija se uslijed njećove propovijedi pokaje i Bog je poštedi. Jona se tad rasrdi i stane da prebacuje Bogu, ali dobija od Njeća odgovor: »Kako Meni da ne bude žao Ninevije, velikoša drada, u kom ima više od stoidvadđeset tisuće djece, koja Još ne zna šta ie desno šta li lijevo, i mmođo stoke?« Тајко рог ет Јопа Фогла, да Jehova nije зато Ђов РајезНле 1 Тутај а, пебо da se Njegova svemoć prostire na sve zemlje i ma sva mora, i da se On brine o svim narodima, čak 1 о рабапзјт, i o svakome živomu biću, Ova kratka, ali duhovita i duboka priča predstavlja sobom jedmu od najznačajnijih prekretnica u razvoju relidijozme ideje čovječamstva; tu je prvi put probijena uska ljuska vjerskoša nacijonalizma i bačem pogled u široke prostore svemira,

Nije tačno ni tvrdjenie o mekakvoj zatvorenosti i iskliučivosti slarih Jevreja, Od samoga njihova polaska iz Misira pratili su ih mmogobrojni stranci: »I drugih ljudi mnogo otide 5 пјипа«, уећ дгиба Кпуба Мојвђема (XII, 38); bili su tu i Misirci iz mješovitih brakova s Jevrejkama, i Madijani, ı Keneji, kol su bili u srodsfvu s Mojgiem, pa i razni drugi [4 Moj, XI, 4; Isus, УП, 35), Постује, и Фођа сујећапја ЈеугејзКовба Сатstva, broj stranaca 1 доб јака bivao je još veći; omi su živjeli medju Jevrejtma, radili svoje poslove, služili u vojsci, na dvoru, u carskoj gardi, U gardi Davidovoj, naprimjer, vidimo čitav niz stranaca: Hereteje, Feleteje, Hieteje, Geteje; čak i medju najSlasovitijim njegovim jumacima, čija su imema ostala u zahvalnoj narodnoj uspomemi, ·xUrija je bio Hetejim, Selek Amohnac, Jetema Моахас, Огја пгофетк Агјегоја ЕШећејвкоба, ПтХапје Јеутеја, prema tim strancima bilo je za to doba neobično blago i slobodoummo: »Alko je u tebe došliak u zemlji vašoj«, veli se u Jednoj od Mojsijevih knjić4, »ne čini mu krivo, Ko {e došljak medju vama, neka vam bude kao onaj koji se rodio medju vama, i ljubi ga kao sebe samoša; jer ste i vi bili došljaci u Zemlji Misirskoj, Ja sam Gospod Bog vaš...« [3 Moj,, XIX, 33—34), Ko bi primio jevrejsku vjeru, tim samim postao bi članom Jevrejskoga Naroda i bio bi izjednačem s Jevrejima u svim gradijiamskim 1 vjerskim mpravima: »Neka se obreže.., i neka bude kao rodjen u zemlji«, izrično. naredjuje Zakon (2 Moj., XII, 48), Ovi novovjerci nazivali su se »proze~

315