Nova Evropa

tešnje veze s drugim narodima. Pa i danas, u ruskome Zakavkazu postoji ruska sekta, takozvani »Geri«, čije pristalice ispovijedaju jevrejsku vjeru, vrše sve jevrejske obrede, mole se Bogu ma jevrejskom jeziku, te stođa žive s Jevrejima u majprisnijem prijateljstvu, a njihova se djeca uče Tori i Talmudu kod jevrejskih rabina zajedno s jevrejskom djecom, Prema tome, jevrejsko shvatanje izabramosti njihova naroda mije bilo takvo kakvo im se obično pripisuje; niti je odvojenost Jevreja od drugih naroda bila dragovoljna i potpuna, Nisu Jevreji po svojoj želji ušli u беја 1 zatvarali se u njima, nego su bili nato natjerani od narod3 u čijoj su sredini živjeli,

Ostaje još pitanje mesijanstva, gdje jevrejstvo odista ima najviše dodira sa rasizmom, Ali baš tu se traži od mas najveća opreznost,

Njemački rasizam je vjera — ne može se reći učenje — u izabranost i izuzetnu budućmost germanske rase, osnovama opet ma vjeri u meizmjerna psihoflizička preimućstva ove rase nad svim ostalim ljudskim rasama, Centar težine pada dakle baš ma fizijološke i osteološke osobine čovjeka, od kojih po ovome shvatanju — zavise i duhovne osobine, Američki polifiletisti (Gliddon i Nott), čijim trađovima idu njemački rasisti, uče da se »poligamija na Istoku, ljudožderstvo na otocima Tihoša Okeana, razlika izmedju civilizacija Evrope i Azije, umjetničke sposobnosti jednođa Arijevca i Mongola, nalaze u zavisnosti od osteoloških razlik4«, Dosljedno ovome i njemački rasisti pridaju neobično velik značaj duguljastome obliku lobaпје Код sjevernih Germamn4, mjihovu visokom rastu, pa čak i ružičastobijelom temu kože, svijetloj kosi i očima, zasnivajući na mjima, katkad na sasvim djetinjast načim, vrline njihove rase i pretemzije na mjeno 8ospodstvo, Sasvim drukčije stoji stvar s jevrejskim mesijanstvom, Nade u budućnost svoga naroda Jevreji ne zasnivaju na nječovim fizičkim i psihičkim preimućstvima, — samo vjera u Boa i u Zakon dobijen od Njeđa uzdižu Jevreje iznad ostalih ljudskih plemen4, Potomstvo Avramovo bilo je izabrano od Boga još prije nego što se pojavilo na svijet, ne zbog svojih vrlim4 i zaslug4, nedo zbog vjere svoga pretka, Dugo je kušao Bos vjeru Avramovu, ali ona je ostala čvrsta i nesalomljiva: »I povjerova Avram Bogu, a On mu to primi u pravdu« {1 Moj,, XV, 6), Ovaj kult vjere u JevrejJskome Narodu nastavlja se i docnije: Bog Stfaro8a Zavjeta traži slijepo povjerenje i bezuvjetno slušanje, te strošo kažnjava čak i najmamju summju i nepovjerenje prema sebi; sam Mojsije bio je kažnjen time što mije ušao u zemlju objetovanu već je umro ma medji njemoj, zato što u Kadisu mije izveo vodu iz stijene samo riječju, kako mu Je zapovjedio Bog, nego »udari u stiJemu štapom svojim dva put«, Takvih primjera prepune su istorijske knjige Staroga Zavjeta,

317