Nova Evropa

znaju i koji su spremni da joj služe, nije Država tiranina-dvorjanika iz Srednjeg Veka; takva Država nema ništa zajedničko s apsolutističkim državama od pre ili posle 1789. U Fašističkoj Državi pojedinac nije izdubljen, već radije umnođostručen, baš kao što u puku vojnik nije ponižen već umnogostručen u broju svojih drugova, Fašistič ка ОгХгауа огбаnizuje naciju, ali ona ipak ostavlja pojedincima dovoljan rub slobode: ona je ograničila suvišne ili štetne slobode, ali bitne slobode je sačuvala, Na ovom polju, Država je sama sudija, a ne pojedinac. i

Fašistička Država ne ostaje indiferentna ni pred verskim aktom uopšte, ni pred onom posebnom pozitivnom religijom koja Je talijanski katolicizam, Država nema teologije, ali ima moral. U Fašističkoj Državi religija se smatra jednom od najdubljih manifestacija duha i, prema tome, religiju se nesamo štuje već brani i štiti. Fašistička Država ne stvara sebi nekog posebnog »Boša«, kao što je to hteo u času Кгајпјеб besnila Konventa učiniti Robespjer; ona ne pokušava uzaludno da iščupa veru iz duša, kao što čini boljševizam, — Fašizam ceni Boga asketia, svetitelja, heroja, pa čak i опоба Воба Којеба vidi i kome se moli najivno i primitivno srce puka,

Fašistička Država jeste volja ka moći i vlasti. Ovde se rimska tradicija sastoji u ideji snade, Prema doktrini Fašizma, imperija nije samo teritorijalan, vojni, ili trgšovački pojam, već i duhovni i moralni, Može se zamisliti imperija, tojest nacija, koja direktno ili indirektno vodi ostale nacije, bez potrebe да озуојепје једпоб сефуоглоб kilometra teritorije bude uslovljeno. Za Fašizam težnja ka imperiji, tojest ka ekspanziji naroda, predstavlja manifestaciju životne snage; naprotiv, domaćinski duh „pokazuje znakove dekadencije, Narodi koji se radjaju ili preporadjaju jesu imperijalistički; a narodi koji se odriču svojih prava, umiru. Fašizam je najprikladnija doktrina da se prikažu tendencije i duševna stanja jednogS пагоda koji, poput talijanskoga, posle mnošo vekova zanemarivanja ı robovanja tudjincu, vaskrsava. Ali Imperija iziskuje disciplinu, koordina.ciju napora, dužnost, i žrtvu, To objašnjava mnogša gledišta praktične akcije Režima: nametnuti pravac mnogostrukih snaga Države i nužnu strogost protiv onih koji bi hteli da se odupru ovom spontanom i fatalnom pokretu Italije Dvadesetoga Veka, i to da mu se odupru pretpostavljajući mu preživele ideologije Devetnaestoša Veka, koje su već svašde odbačene gdegod se pokušalo zavesti velike pothvate za politički i socijalni preobražaj., Danas više nego ikada pre, narodi su žedni autoriteta, direktive, i reda, Ako svaki vek ima svoju doktrinu, hiljade znakova pokazuju da je doktrina ovoga veka Fašizam, Da je Fašizam doktrina života dokazuje činjenica, što je ta doktrina stvorila jednu veru; a da. je ova vera osvojila ·duhove, dokazuje fakt što Je Fašizam imao svoje mrtve i svoje mučenike. Fašizam već u celom svetu uživa univerzalnost koju imaju sve doktrine koje, ostvarujući se, predstavljaju jedan momenat u istoriji ljudskoga duha.

(Preveli, iz Talijanske Enciklopedije, B. R. i J. 7.)

Benito Mussolini.

370