Nova Evropa

· За каталог ове Изложбе написао је кратак предговор професор Стриговски (Stirzygowski), познати познавалац светске уметности; а у каталогу је отштампана и песма госпође Пауле Прерадовић, посвећена Анђелима Шавтатског Храма (из њене збирке »Далматинских Сонета«). _

Бечка, и уопште аустријска, критика дочекала је ову Изложбу с једнодушним одушевљењем; али је изашло и неколико веома стварних прилога о Мештровићу и његовој уметности у главним часописима и листовима (међу којима спомињемо нарочито чланке »Нове Слободне Пресе«, од В. Десауера, и »Neues Wiener Tagblatt«-a, om A. Фридмана).

Из Беча је — на повратку у Загреб — задржан још једном цео транспорт, па су скулптуре извађене из сандука у бтаг-у и намештене под аркадама ондашње најлепше ренесансне зграде, историјскога Гапаћамзћоћа, под покровитељством самога гувернера (Капдезћанр апи) Штајерске (Дра. Степана). Приређивачи су: штајерски Кипзббеетђеуегезп и градачка Сецесија, уз сарадњу велике издавачке књижаре Клепгејећ, коју води и заступа неуморни југословенски пријатељ Г. Е. Јаск!. Он је и дао иницијативу за ову Изложбу у Грацу, и он је уједно — уз председника Акцијоног Одбора, Дра. Р. Графа — најактивнији међу приређивачима.

Упоређујући — на овоме примеру — начин припремања и приређивања једне овако велике уметничке изложбе од стране заинтересованих културних и уметничких кругова и установа (и незваничних и полузваничних), као и њен пријем од стране образоване публике и позване критике, у Немачкој и у Аустрији, мора се признати, да сада осиромашена и тако редуцирана и мала Република у нашем суседству много достојније репрезентује велику немачку културу него данашња Немачка, у којој се о култури само много говори док је сав интерес усредсређен на политику и политичку пропаганду. Уметници живе данас, додуше, лоше на целоме свету; али се не осећају свуде једнако потиштени, и не поступа се према њима свуде на исти начин. Док их, например, у Немачкој такорећи пуштају да умиру од глади, а уз то им још бирократски наређују шта имају да чине, у Аустрији су уметност и уметници стално предметом опште пажње и поштовања и званичних чинилаца и широких кругова. Али, ну Немачкој су, као и у Аустрији, уметници данас први међу онима који спасавају част европској култури и који чувају солидарно и предано све међународне културне вредности и тековине. То се најбоље видело поводом ових Мештровићевих изложаба: са коликим су неприкривеним дивљењем и једнодушном срдачношћу немачки уметници дочекали свуда свога великог југословенског друга. -

416