Nova Evropa

Како се десило да је Украјина, на коју су »заборавили« и у Европи и чак међу Словенима, васкрсла и постала важним чиниопем у свету“ У ствари, она никад није ни силазила с дневнога реда, јер њезина јака индивидуалност преживљавала је све покушаје и полонизације и русификације. Ако гледамо на украјински народ онакав какав је, видећемо колико је стара и стална његова културна традиција, чије почетке историчари траже чак у некадашњим великим грчким црноморским колонијама, те у каснијим утицајима византијским, и напокон у утицајима који су са Запада долазили у Кијев преко Пољске и Угарске. Овај народ има, дакле, јачу индивидуалност од свих својих суседа, па и од словенских, као што су Великоруси и Пољаци. Од Пољског Народа он се разликује целом својом културном традицијом, па и антрополошким типом и менталитетом, да и не говоримо о историји, у којој можемо запазити развитак разних социјално-политичких типова, који се час приближују а час опет одлучно међусобом сукобљавају (борба латинства и православља, феудалне аристократије и слободне козачке демократије). Истина, Украјина прима и пољске и друге западније утицаје; али, у исто време, цела украјинска етнографија, а нарочито њезина орнаментика, говоре о утицајима источњачким (персијским, кавкаским, турским), јер су источни народи оставили и нешто своје крви у жилама Украјинаца, када су се током векова чешће појављивали и борили по њезиним степама. Али, уколико се уопште може данас говорити о чистоти раса, »Великоруси« (или »Москали«, како их зове украјински народ) најмање су Словени од свију других словенских народа; као што сада признаје и сверуска историјска наука, антрополошки основ садашњих Великоруса чине финска племена, па међу њима доминира тип фински, тако да цела етнографија, народна митолотија, обичаји, одело, грађевине, везови и све остало, има корен поглавито у финској традицији. Ово чини велику разлику између украјинског и великоруског народа. (Сећам се, као студент у Петрограду, да сам посетио знамениту етнографску збирку Музеја Цара Александра Ш, па ми је пало нарочито у очи још тада колико се украјинска извеликоруска етнографија принципијелно разликују, док фолклор украјински и баш српскохрватски стоје близу један другоме.)

Познато је, да постоје две филолошке теорије: знаменити руски академик, покојни Ш!ахматов мисли, да украјински језик припада групи источно-словенских језика; међутим, украјински

137