Novi Antej

може успети, ми кажемо: пробао сам све па не иде, Враћамо се на старо, у оријенталски јавашлук и у словенску апатију...

И све тако. „Цилиндар на опанку рекао је неко, сасвим тачно. Мислим један бивши министар просвете. Трећи кат (Унив'ерситет) притиснуо ши-. рином и гломазношћу други и први, који подупире слабачко коље оскудних општинских буџета: тако. је насликао нашу просвету Пјер Крижашгћ. И тако је тачно. Самоук, који нема основне школе, а бави се модерном пољопривредом, индустријом, великом трговнном, тера моду, негује науку, опија се уметношћу. Самоук, —■ то значи нередовно, неједнако развијање, знање и искуство пуно рупа. Самоук, то је наша слика и прилика. Самоук, који хоће да зна све п да зна најбоље. Није ни самоук, јер је постотак неписмених страховит: можда 70° 0 , можда внше. У најве Тем броју села нема основне школе. Нема основне школе: поновимо, јер то је света истина. Где има школе, нема учионица. И то не у Босни, не у МаТедонији, већ у Мачви. Шта кажем: у самом Београду преовлађује полудневна настава! Где има учионица нема учитеља, нли нема учила. Зато наш Јован, или Иван, или Јанез није нн свршио основну школу. Или, ако је свршио, од ње му ништа А ево где мора да се ухвати у коштац на светској пијаци са Јаном, Жано.м, Јоханом и Џоном.

Бистар је човек, амбициозан је, и жели нешто боље: довија се како у.ме и како зна. Али је неписмен или је самоук. И кад обуче капут, кад стави шешир на г.таву, и кад изучи гимназију, и факултет кад сврши, и на страну кад оде, увек се осећа да је самоук: сиромах, основне школе није свршио! Он то хоће да покрије, да прекрије, да сакрије: зато је жени купно бунду, зато је узео аутомобил

22

НОВИ АНТЕЈ