Opštinske novine

Страна 136

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Ово се ©ИД1И кад се тосматра КИ деце од 13, 14 и 16 год. Ова деца ових година испитана су 'само по Термановој окали, па београдска деца и овде показују знатно ввћи КИ. Од куда ова разлика? У Београду су, као што се види из табеле 7, иопитана ова пријављена деца без иарочитог одабирања. У Белој Цркви су иопитани еамо питомци Дечијег Дома, који су живели у знатно горим приликама. Неки оу од њих находчад или сирочад чији су родитељи помрли; многе је требало оггргнути из родитељоког дојма, где су прилике биле тамве, да им је даљи огастанак био немогућ; некима се родитељи иалазе на робији и т. д. Овако непогодне животне прилике нису могле остати без утицаја на психу дечију, те отуда окоро ова та деца знатно изостају по овојој интелигенцији иза нормално развијене деце. Пошто су .у Београду у групи иопитатни само ученици IV разреда основне школе, то ћемо ЊИ1ХОВ успех упоредити са уопехом питомаца IV разреда основне школе у (Белој Црмви. Резултати иопитивања у групи су изнесени у таб. бр. 10.

Табела број X.

Низ А.

Низ Б.

и ОЈ са О

Просечна Ж. С.

10 о О) н

н о о н

сч н СЈ 0Ј н

н СЈ V Н

со н о 0Ј Н

Јо «

Београд IV. раз. Бела Црква IV.

27 52

35 46

65 55

36 27

47 60

46 47

256 283

10,70 г. 12,93 г.

На први поглед изгледа да резултати из1несени у табели 10 стоје у оупротности са оним што је раније речено о утицају социјалвог иоложаја родитеља на интелигенцију њихове деце и о заосталости питомаца у Белој Црмви. Питомци IV разреда оснозне школе у Белој Цркви показују бољи уопех него ученици IV разрвда основне школе у Београду, јер укупан просечни успех првих ^износи 287 а друшх 256. Међутим се има на ум.у да су питомци IV разреда основне шмоле иросечно стари 12 год.- и 11 месеци а учаници исто .гразреда у Београду 10 година и 8 месеци, онда је јасно да је вапредак, који питомци показују према београдским ученицима, сув"ише мали с обзиром на велику разлику у годинама између једних и ирупих; питомци су старији од београдомих ученика просечно за 2 год. и 3 месеца. Разлика од 31 (287—256), колико су питомци измакли од београдских ученика, одговара по иашем рачуну у најбољем елучају напретку од Уг године, а тако док питомци по уопеху надмашају београд-

ске ученике за пола године, дотле су по годинама староети од њих измакли за 2 год. и 3 месеца. Ако на просечну старост београдсмих ученика IV ра-зреда основне школе, 10 год. и 8 месеци, додамо још пола године, за колико су питомци од :њих по успеху измакли, добићемо вреднО'СТ од 11 година и 2 меоеца, колико би по нашем рачуну 1износила иросечна интелектуална старост питомаца IV разреда основне шмоле. Пошто њихова животна етароет изноеи просечно 12 год. и 11 месеци, то значи да су они по интелигенцији заостали за 1 год. и 9 меееци. Њихов 1Количник интелигенције би према томе износио:

Тако су испитивања у групи као и појединачна иопитивања показала да неповољни животни уелови утичу штетно не оамо на телеони, већ исто и на духоени живот ученика, те се психофизичка беда јавља као неминовна последица социјалне беде. IV. Закључци и предлози Као што 1се из ов>ог извештаја види дооад ее пеихолошки рад поликливике кретао у три иравца: 1.) Иепитивање интелигенције ученика ооновних и средњих школа, ради прикупљања података о њиховом интелектуалном развоју. 2.) Саветовање родитеља при упиеу деце у школу. 3.) Саветовање ученика при избору школе и позива. И ако је овај рад отпочет тек пре непуна четири меееца, осећа ее за њега јак интерес и код родитеља и код ученика, те је психолошки преглед ученика вршен и за време школског одмора (три пута недељно, уторником, четвртком и суботом од 9—12 часова ире подне). Сем тога рад ее поликлинике иочео запажали и ван Београда, те је потписати био позиван у Двор |(Хрватска) и Белу Цркву ради прегледа ученика и избора стипендиета. Почетком ове школоке године извршен је преглед 90 питомаца дома друштава за зашти*) Ово важи само под претпоставком да просечан успех испитаних београдских 105 ученика одговара п ]К )сечном успеху нашег норм^алног детета од 10 година и 8 месеци. Ово је међутим само вероватно, пошто ученици нису нарочито одабрапи, али број испитаних ученика није довољно велики, да би се то поуздано могло тврдити.