Opštinske novine

3*

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Стр. 19

Топчидеру а много другачију у каквој модерној згради, намењеној за становање или за канцелариске сврхе. У Немачкој се, на пример, за музеје, особито градске, који имају специфично историјски карактер, узимају стари манастири, некадашње капеле, старинске племићске куће или већнице. Тако се узорни Шеферов музеј у Либеку налази у старом манастиоу Св. Ане. Градски историјски музеј у Лајпцигу и Бечу у старој већници (варошкој кући), Градски музеј у Фрајбургу у старом Аугустинском манастиру, у којем је деценијама било смештено позориште. Исти случај је и са осталим музејима. Етнографски музеј у Бечу смештен је у једној старој племићској кући, Пољопривредни музеј у Будимпешти у замку Вајда-Хуњадијз. у дражесном и романтично уређеном Градском парку. Питање унутрашњег уоећења музеја представља читав проблем. У првом реду све зависи од материјала који стоји на расположењу. У -другом реду од примене метода и принципа као и од стручне спреме руководиоца. Није само потребно поређати скупљене об.јекте по старом колекционарском принципу (који се мора што више избегавати и примењивати га само у неопходним случаје-

вима), који је у великом броју музеја стварао и данас још ствара огромно мртвило. На против, неопходно је потребно модерним начинима постављања, специјалним научним објашњењима, дијаграмима, шемама, картограмима, великим учешћем модела, репродуктивног и архивног материјала и др. оживити об.јекте изоловане од живота и социјалне средине. Уз то је потребно установљивањем одабране стручне библиотеке, приређивањем предавања за школе и народ од стране стручног музејског особља, научним обрађивањем објеката и др. што више и јаче довести музеј у тешњу везу са науком и животом. Потребно је још не пустити гледаоца да равнодушно иде од витрине до витрине, често врло мало што разумевајући, већ му треба пружити прилике да што год научи и показати му, шта све и како има да чита из пожутелих, невешто и наивно стилизованих докумената, старих портрета, гломазних и грубих или нежних и лаких мајсторски израђених занатских производа. Управо, унутрашње уређење музеја треба да буде такво. да се посетиоцу при посматрању мртвих об.јеката интуитивно створи пред очима слика целокупне епохе и процеса друштвеног и историског развитка.