Opštinske novine

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Стр. 21

По чл. 14, признање врши Општински одбор на предлог Суда. Та се одредба налази међу општим наређењима Статута, а не прелазним, и важи једнако за службенике који се сад налазе у општинској служби, као и за оне који то доцније постану (разуме се кад постану). Да би Одбор донео своју одлуку треба да се молба стави на дневни ред и да Суд поднесе свој предлог. Али Одбор није везан за предлог Суда: он може признати ранију државну службу и кад Суд није с тим сагласан, исто онако као што је може не признати ма да то Суд тражи. Он може признати, у границама од 10 година, и мање односно више времена него што Суд цени за потребно. Одбор може признати и ону службу коју Суд није хтео да призна по чл. 66 Статута. Он може, исто тако, признати једну службу коју је он сам раније одбио да призна. Погодношћу члана 14, тачка трећа, општински се службеник може користити за све време свога службовања. Право на подношење молбе није везано за ма какав рок. Само ваља напоменути да користи од тако признатих година почињу тећи тек од дана признања. Општински је суд, као што смо раније напоменули, консумирао право из чл. 66 Статута, по коме је могао тако рећи неограничено признавати за општинску службу сваку другу. Појавило се питање да ли може Суд накнадно признати државну службу којој је следовао непосредан прелаз у општинску и ако то службеник није тражио приликом разврставања. Примећено је да су, по чл. 63 Статута, службеници били дужни поднети комисији за превођење сва потребна документа у року од два месеца и заступало се мишљење да се никакав накнадно поднети докуменат не може узети у обзир. Изгледа, у ствари, да је ово мишљење претерано. Рокови из чл. 63 нису преклузивни. То је пракса најбоље доказала. Исправке се могу, па чак и морају, увек чинити уколико је у питању неко субјективно јавно право и кад се њима не вређа ничије стечено право. Да службеници са непосредним прелазом из државне службе у општинску имају право на признање државних година службе евидентно је из чл. 14 у вези чл. 66. Што су они пропустили прилику да то право искористе имаће за последицу да им се неће признати накнада за протекло време, која би им несумњиво припадала да су се благовремено обратили молбом Суду одн. комисији за превођење. Али пропуштање тога рока не може имати за последицу гашење једног права за увек. Одлука комисије за разврставање није судска пресуда већ административан акт, а административна акта се могу мењати и ре формисати, нарочито у случају кад се пока-

же да раније решење није било на закону основано. Сасвим друкчије, разуме се, стоји ствар онда, кад је комисија за превођење имала слободу одлучивања и дискреционарну власт. Уколико је једна таква одлука зависила од подношења докумената и исправа, неподношењем ових у прописаном року престала је и могућност комисије одн. Суда да документа узме у обзир и могућност заинтересованог лица да се њима користи. 2.) ПРИЗНАЊЕ РАТПИХ ГОДИНА По другој алинеји чл. 60 Статута „рачуна се службеницима Општине београдске време проведено на војној дужности у рату за пензију у двоструком износу". Појмљиво је да ова одредба има у виду првенствено идуће ратове, уколико би их било. Она се не налази међу прелазним наређењима Статута, већ међу општим, који се њоме завршавају. Па ипак, њоме нису и не могу бити искључени ни досадашњи ратови. Али, по тој одредби, право на двоструко урачунавање година службе проведених у рату имају само она лица, која су отишла у рат као службеници Општине београдске. Искључују се, према томе, они садашњи службеници Општине београдске који су у општинску службу доцније ступили (или раније, па је прекинули пред ратове). Искључују се, даље, они службеници који су били државни службеници за време ратова; њима је могла двоструко да урачуна ратне године само Држава али не и Општина. Ако су они непосредно прешли из државне службе у општинску, њима се морају урачунати ратне године једноструко (у ефективном трајању) уколико их је Држава раније урачунала (по правилу по одбитку редовног рока ако није отслужен пре ратова). Али им се дуплум никако не може признати. Они општински службеници који су се налазили у државној служби у времену између 1 априла 1922 и 31 децембра 1923 користе се правом стеченим по другој алинеји чл. 282 Финансиског закона за 1922/23, ако су сами непосредно прешли у службу Општине београдске. Њима се морају све године проведене у ратовима изједначити са годинама општинске службе. Споредно је да ли су им оне признате специјалним решењем било од Државе било од Општине (многи нису тражили то решење, јер тада још није плата била подељена на степене, тако да они нису имали од таквог признања никакве непосредне користи). Али им се ни ове године не могу у Општини београдској признати двоструко за пензију. Статут наређује да се признају онима који непосредно прелазе у службу О. Б. све године државне службе. И