Opštinske novine
4*
ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ
Стр. 27
ка концентрацији осећала се, осећа се још и данас, али се не може развијати до краја. И, што је најважније, велике фабрике хлеба не развијају се обично на рачун малих. Њихови трошкови производње, а нарочито трошкови продаје, нису сразмерно толико мањи, да би могле угушити мала и средња предузећа. Фабрике хлеба могле су да просперирају само онда када су имале већ унапред осигурану потрошачку публику: Као фабрике потрошачких задруга, болница и других већих установа, војске, итд. Чим су имале да се боре за муштерије, наилазиле су на тешке препреке, водиле су очајну борбу са малим и средњим пекарницама, и у тој борби каткад и пропа-
чини своје производње, запосле своју радну снагу потпуно, као и велика предузећа. Правило, да је машинска снага скупља што се у мањој мери употребљава, вреди и овде, али ни изблиза толико као код скупоцених машинерија. Велика предузећа каткад имају машине истог капацитета као и средња, само их имају по више примерака. У том погледу дакле услови производње великих предузећа нису толико различити да би им могли осетно појачати способност конкуренције. Фабрике хлеба конкуришу много лакше у производњи црног хлеба, ако се већ налази на окупу потрошачка маса, зато се више специјализирају за ту врсту производње.
;
Једна машинсћа београдсћа пећарница, са модерним пећима (поћретне „платне")
дале. Чешће су успевале да натерају власнике мањих пекарница да подигну своје радње на степен модерних пекарница, него што су их уништиле. Разлози су за то ови: Велика пекарска предузећа значе више развијање у ширину него у правцу интензивнијег рада, рационалнијег искоришћавања машина и радне снаге. Она конкуришу успешно само оним пекарским предузећима која се не служе модерним техничким тековинама. Те техничке тековине, почев од модерне фуруне па до најновије машине, изузев велике машине за мешање брашна и за сечење теста за црни хлеб, пристуиачне су, по својој цени, и најмањим предузећима. Мања предузећа купују машине мањег капацитета, према своме промету, и у мањем броју, запосле их довољно, искоришћују електричну струју само сразмерно коли-
Велика предузећа имају чисто трговачку предност, што могу набавити сировине, брашно, квасац и др. — за готов новац, у великим количинама, искоришћујући најповољније моменте и најповољније цене. А то могу и средње и мале пекарнице које располажу са довољно капитала и кредита. Али зато фабрике хлеба наилазе на много тешкоћа при продаји хлеба. Оне морају да троше на особље за продају хлеба, на транспорт хлеба до продавница и често до муштерија, на кирије за продавнице и на њихово уређење, морају да дају део зараде посредкицима између њих и публике; док мале и средње пекарске радње највећи део хлеба продају у властитој продавници која стоји уз пекарницу, чије издржавање према томе мање кошта, хлеб се продаје помоћу чланова породице, калфи и шегрта, који су много јеф-