Opštinske novine

Стр. 274

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

следеће: 10 фијакера, 6 чеза, 1 кола за превоз хране, 2 штајер-вагена, 3 мртвачка кола, 1 кола за лешеве, 1 дезинфекциона кола, 10 багера за канализацију, 13 прскалица, 8 шпедитерских кола, 16 фуражних кола, 6 таљига, 42 ђубретарска кола и 12 саоница. Поред тога у 1933 години израђена су још двоја шпедитерска и троја фуражна кола. Машине алатљике, ковачке ватре и алат претстављају вредност од око 4,500.000 дин. Производња електричне енергије обустављена је престанком рада старе централе на дан 14 маја 1933 г., после пуне 4 деценије рада овог старог постројења. Уследтога укинут је досадашњи отсек парних машина и ложионице, а редуцирано је око 100 службеника, који су већином радили на манипулацији угља и у ложионици. Регулисано стручно особље упућено је на рад у радионице. Код машинског постројења и ложионице постоји још екипа од 23 службеника, која има за задатак, да целокупно постројење одржава у исправном стању, како би стара централа могла да послужи као резерва на случај потребе. Поред тога у ложионици се од новембра до марта стално ложи један котао за парно грејање радионица и депоа. Активност остала два отсека у годинама 1932 и 1933 била је врло изразита, и у главним цртама пружала је: I. ОТСЕК РАДИОНИЦА И ДЕПО-А Првобитне мале радионице за одржавање трамвајских кола и оправке парних машина, сталним развојем и концентрисањем <;вих општинских радионица у надлежност Дирекције трамваја и осветљења, развиле су се последњих дана у један комплекс међусобно органски везаних радионица за обраду метала и дрвета, ливење гвожђа и метала, поред радионица других помођних заната. Све ове радионице смештене су данас у простране, светле, чисте, добро вентилиране и грејане зграде, у којима се рад обавља под најбољим хигијенским условима. Радионице су снабдевене покретним електричним дизалицама и модерним машинама алатљикама. Све машине алатљике имају погон од засебног електромотора, чиме је добивено у сигурности, избегавањем преносних каиша, и постигнута мања потрошња енергије. У току 1932 г. инсталирана је у радионици за обраду дрвета специјална инсталација за исисавање струготина и прашине произведене радом машина, чиме је дсбивено много у хигијенском погледу. У вези развитка својих установа за последње две године, 1932 и 1933 годину, овај отсек располаже данас следећим радионицама: 1. — Стругарница, која запосљава у две смене 30 стручних и 4 помоћних радника. Машине алатљике су следеће: 10 стругова за обраду метала, 2 велика специјална струга

за обраду бандажа и точкова, 1 универзална и 2 обичне бушалице, 3 шепинг и 1 хобел-машина, 3 фрез-машине, од којих је једна специјална за израду зупчаника, 1 машина за глачање, 1 штос-машина, 1 машина за израду завртња и 2 тоцила за оштрење алата. Дуж целе радионице креће се сада покретни мост — електрична дизалица — носивости 2.000 кгр. за пренос, намештање и скидање тежих објеката приликом обраде на машпнама и то: осовина, бандажа и точкова трамвајских кола и аутомобила, анкера трамвајских електромотора итд. У стругарници се израђују и обрађују разни трамвајски и аутомобилски делови од највећих, као што су трамвајски точкови и осовине, до најситнијих прецизних зупчаника и објеката фине механике за потребе лабораторијске. У току 1932 и 1933 год., услед великог броја главних ревизионих оправака трамваја и аутомобила, и због тешкође набавке оригиналних фабричких делова, стругарница добива велики број налога, те се рад обавља у две смене по 8 часова и то од 6 до 14 и од 14 до 22 часа. За идућу годину предвиђено је повећање броја машина, пошто се све оправке врше у општинској режији, а радионица треба да удовољи потребама свих општинских установа као канализације, водовода, кланице, санитетских завода итд. 2. — Ковачница је снабдевена са 5 дуплих и 1 обичном ватром, једном ватром за загревање већих предмета, пламеном пећи за загревање листова гибњева, једном пећи за загревање бандажа ради навлачења на точкове трамвајских кола, специјалном машином за испитивање лиснатих и спиралних гибњева, са 3 ваздушна чекића, 12 наковања и комплетним ковачким алатом за 10 ковача и 10 помоћника. Одвођење дима са ватри и из пећи врши електрични вентилатор кроз подземне лимене канале, док се сабијени ваздух За форсирање ватре доводи цевима помоћу електричне дуваљке. Ковачница располаже покретном електричном дизалицом носивости 2.000 кгр. Ковачница ради све ковачке послове, а специјално израђује нове и оправља старе аутомобилске гибњеве свих врста, ко.ји се затим испитују и контролишу на нарочитом апарату за испитивање гибњева, једином те врсте у Београду. Ваздушни чекићи могу откивати гвоздене комаде до 200 кгр. тежине. 3. — Столарска радионица. По важности, броју радника и величини радова које обавља спада ова радионица у највеће и најважније. Смештена је у два одељења. У првом се врши механичка обрада дрвета са 5 специјалних столарских машина, а у другом је рад искључиво ручни, без машина. У столарској радионици упослено је 45 квалификованих и 10 помоћних радника. Према потреби.може