Opštinske novine
Стр. 214
БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ
ност васпитна, просветна и културно пропагациона, коју треба систематски започети ушколам1а, разних врста и степена, у читанкама и другим уџбеницима итд. Већ од малена треба згодном формом поучавати и одгајати појединца не само томе ш ! та треба о себи да зна, него о дужностим:а и задацима према другим члановима друштва. Чехословачка школа зато тражи нове путеве. На место старог једностраног разума, ставља данас хармонично васпитање разума, тела и духа, пошто је свесна, да је и телесном и социјално-моралном васпитању потребно посветити највећу бригу у настојању око васнитања новог човека, који би био племенитији члан људско^ друштва и
Из „Масарикових домова": терасе једног од многобројних дечјих павиљона свестан већ од детињства свих својих дужности према друштвеној целини. Ову васпитну делатност школе потребно је надопуњавати делатношћу са родитељским! удружењима, помагати је, проширивати и продубљавати многим општим и специјалним предавањима, курсевима и изложбама, које предочљивим и убедљивим 1 начином одгајају човека у његовим прохтевима и осећању и у сарадњи :на свим отсецима социјалне борбе за ублажење људске патње. Из превентивних разлога посвећујемо велику пажњу свима врстама саветодавних институција. Сама прашка општина оснива и издржава цели низ социјалних и социјално-здравствених саветодавних институција и помаже разним друштвима и заводима да овакве институције оснивају и издржавају. Пружа нм бесплатне просторије, знатне субвенци-
је и слично. Тако је омогућено тим саветодавним институцијама да врше не само своју истражну, просветну и саветодавну делатност, него да и у хитним; случајевима(пруже потпоре и м:оћи. Данас у Прагу постоји!цела мрежа саветодавних институција за жене, мајке, одојчад, малу децу, противтуберкулозне институције, институције за особе венерично оболеле, саветодавне институције за брак и слично и т. д. Исто тако из превентивних разлога је посвећена брига и потпора за старање и издржавање саветодавних институција за избор звања. Такође су превентивни разлози који су нас руководили организовању институција школских лекара у свима прашким школама и подизању дечјих зубних амбулаторија, у којима се имају свој деци обавезно санирати зуби и исти водити у сталној контроли. У многим даљним отсецима социјалне бриге, и то нарочито бриге за децу, која мора обухватити у својим обезбеђењима сзу децу, а не сам:о ону, код које се опасност или нека социјална мана већ појавила, опет одлучујз или у потпуности или бар 1 делимично превзнтивно становиште. За осиротелу, напуштену децу установљујемо старатеље по звању, да 'их сачувају од свих лоших последица, којима су у својој несрећи угрожена. Основали смга и допуњујемо густу мрежу завода, у којима деца, за то време, када се о њима не могу честито бринути њихове властите и узгојне породице, налазе старање какво пружа добра породица својој деци. Бринемо се, да ти заводи (на пр. „јасле" за одојчад и децу у најранијој млаДости и „материнске школе" за децу до 6 година, обданишта, у којима деца, приспела за школу, проведе слободно врем:е итд). не буду само заводи за чување деце, него да се деци, уз вођство стручњака социјалних, хигијенских и педагошких и уз учешће лекара, у тим заводима, који надокнађују породицу и топли брижни родитељсми дом), пружи обилата храна, лекарски и хигијенски узгој и основе социјалног васпитања. За децу, која код своје куће не добивају довољну храну, уређујемо и издржавамо многобројне дечије кухиње, из којих се деци даје такође обилата исхрана. Сиромашна деца добивају бесплатно обућу, одећу и школске потребе. С обаиром на разорне последице велеградскога живота и стално још лоше станбене прилике, нарочито код слојева привредно слабих и најслабијих, уређује Прашка општина бројна дечја игралишта, над којима се врши потребни социјално-здравствени надзор од стране општинских органа. При данашњем) неисправном и једностраном наглашавању интелектуалног узгоја омладине настојимо да се социјално-моралној а нарочито телесној страни дечјег одгоја посвети што већа пажња. Зато општина постепено изграђује модерне школе, које удовољавају свим захтевима данашњег времена, ко-