Opštinske novine
ОПШТИНЕ ГРАДА ВКОГР 8
БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ _ расправе брже, јевтиније па и правилније. Али сматрамо да би из надлежности овог суда требало издвојити чисто службеничке спорове који тим поводом настану и оставити да се ти спорови расправе у административном одн. административно-судском иоступку пред Државним саветом дефинитивно. § 23 Мислимо да једна од првих и неопходних измена овог закона уопште треба да буде измена § 23 у том смислу што ће се на место предвиђзног избора путем јавног гласања увести тајно гласање. Све тековине демократије по коме се изборн, нарочито избори општинских органа, врше општим, једнаким непосредним гласањем илузорне су ако се они не врше и тајним гласањем. Једна од исто тако важних и?мена овог прописа треба да буде и измена у погледу бирачке способности становника градске општине. Мислимо на измену у погледу бирачког права жене. Несумњиво је да је питање бирачке способности жене у опште тамо где оно још није уведено веома актуелно. Коа, нас је то питање тако рећи у ваздуху. Оно је због своје актуелности унето како у Устав од 1921 тако и овај од 1931 који је данас на снази. И у једном и у другом уставу каже се да ће се питање бирачке способности жене решити законом. До данас то није учињено. Није ли баш најцелисходније да то буде законом о градским општинама и да жене код нас баш на том пољу где ће им се дати прилика да у пуној мери изрази свој здрави социални смисао положе политички испит. А за то има пуно стварних разлога а мислимо ниједан озбиљан приговор. § 24 Мислимо да је у овом пропису у погледу услова за претседника и потпретседника градске општине требало поставити услов у погледу њихове стручне спреме. Бар за наше највеће градове: Београд, Загреб, ЈБубљану. Овај услов у погледу спреме претседника и потпретседника Београдске општине постојао је још по зак. о општинама од 1903 (чл. 105). Дакле, пре више од тридесет година а несумњиво је да је код претседника градова данас потребнија у много већој мзри стручност познавања послова установа на чијем су челу кад општинска администрација постаје посао који захтева све више и више техничког знања или знања једног хигиеничара. Код пом. прописа § 24 потребно је још да се задржимо и у погледу постављеног услова настањености код избора већника. Мислимо да код постављеног услова од пет година настањености није требало чинити изузетак у погледу државних и самоуправних службеника, као што је то учињено овим законским ирописом. Пре свега за свако успешно обављање дужности већника потребно је дубље познавање специјалних локалних прилика града што
" ■ ' Стр. 355 се стиче искључиво дужим настањењем. Поред тога и сам интерес за комуналну политику једног места развија се код становника тек дужим настањењем. Сем ако се не иде на избор само ради избора а такве прохтеве потединаца не би требало бар законом повлађивати. § 68 Овај пропис регулише питање оставке претседника градске општине и већника. Али се у пракси показало да је то питање регулисано непотпуно. Случај колективне оставке. Те би за тај случај у закону нешто требало поедвидети. Несумњиво је да се подношење овакве оставке не може законом уопште спречити. Али за овакав случај требало би законом предвидети исте последице које, према § 67 у. в. § 25 зак. о градским општ., наступају у случају да се већник у опште не прими избора без оправданог разлога. То значи да би већници којима је ова функција престала услед колективне оставке изгубили способност да у будуће буду бирани на тај положај. Таква одредба послужила би несумњиво као добра превентивна мера јер је и подношењу колективне оставке обично политичка позадина и подноси се од људи који нису без претензија и у будуће на положај већника те би на такву политичку врсту саботаже требало одговарати једном исто тако политичком мером. § 82 Предвиђа начин избора на случај да се место претседника упразни. По том пропису на упражњено место претседника новог претседника бира градско веће из својс средине. Не би се могли сложити да је овакав начин избора у Духу закона о градским општинама и да одговара вољи бирача чијим је гласовима изабрана општинска управа. Сам закон предвиђа особену кандидацију за претседничко место при избору општинске управе. Тог права које им закон даје гласачи не би требали да буду лишени ни кад се место претседника упразни. Ово стога што се при постављању кандидације од стране бирача за претседничко место као најважније обраћа нарочита пажња при чему се за то место кандидује лице које по способности и популарности коју ужива видно одскаче од осталих кандидата за место већника. С тога би при упражњењу места претседника то место требало. попуњавати на исти начин. Дакле путем новог избора или бар на тај начин што би на упражњено место аутоматски долазио потпретседник, који је иначе по самом закону његов заменик. § 88 Прописује делокруг градске општине града. По том пропису у делокруг града у првом реду спада управљање градском имовином (доношење буџета, установљавање и располагање градским дажбинама, закључивање зајмова, куповање, продаја, давање у закуп градске имовине, оснивање градских предузе-