Opštinske novine

7

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

Стр. 373

ма и патријархалним обичајима, склони мистици и придржавају се својих старих и простих навика. Ове податке о душевном животу динараца наводим!0 само као информацију, желећи скренути пажњу на главне особине и склоности о којп.ма треба да воде рачуна васпитачи нашег иодмлатка. Познавање особина и склоности свога рода треба да је једно важно средство за постизавање васпитног циља: уређеље живота тако да се обезбеди развој наследно здравог подМлатка и здравих иокољења. А сада треба да се поново вратимо породици као основној јединици народне целине, јер дете долази у школу из своје породице да би се опет њој враћало. Најјачи и најприснији су односи између детета и његове породице. Утицај родитеља и породичног живота на дете је велики. Ово је природно, јер дете воли да посматра породицу, своје родитеље, браћу и сестре и да размишља о томе шта је чуло, видело и доживело. О овоме дом и школа треба да воде рачуна. Ту треба да се почне градити. Заједница дома и школе испољаваће се најбоље на тај начин што ће школа показивати довољно интересовања и разумеваља за породични живот. Познавање породице деце коју школа васпитава је неопходно, ако школа хоће сарађивати на подизању здравог подмлатка и обезбеђењу здравих покољења. Породица, као почетак и тем^ељ народа, треба да је средиште и мзрило за целокупан васпитни рад. Породични живот као и односи детета према својим родитељима, својој браћи и сестрама могу пружати много и доброг градива за васпитање за добар начин живота. Посматрањем и упознавањем породичног живота у школи развија се у детету још веће поштовање према породици, него што је оно појединцу урођено, а поштовање и љубав према породици одлично служи за самоодржање породица, те је истовремено и најбоље јемство за подизање здравог подмлатка. Пошто су београдске породице према својој социјалној структури различите, како с обзиром на здравствено стање тако и с обзиром на урођене особине и начин живота, оправдана је бојазан, да би се посматрањем и објашњавањем породичног живота у школи могло доћи до разних непријатности. Деца би се врЛО' неугодно осећала кад би се помињали разни недостатци или мање вредности њихових породица, могло би доћи до објашњаваља и призора између деце и њихових родитеља као и између родитеља и наставника. Али до оваквих непријатности никако неће доћи, ако је васпитач на своме месту, те има довољно педагошког такта. Без педагошког такта нема успеха, и васпитач треба да зна да свака нетактичНаст у васпитању погађа њега и њему се свети.

Ова бојазан и ако постоји не може умањити вредност познавања породице за постизавање циља у смислу нашег начела: „Подижимо здрав подмладак". СамО онај ко нешто зна о својим претцима и о начину њиховог живота, као и о њиховим особинама и склоностима може доћи до правог схватања здравог живота и до убеђења да је само здрав породични живот најбоље јемство за подизање здравог подмлатка и очување здравог народа. Школа има много прилике и начина да доведе своју децу до овог мишљења и убеђеља. Искусан васпитач умеће да протка наставно градиво са градивом и потстицајима који ће омогућити да деца лако и добро схвате начело одржавања здравих породица и подизања здравог подмлатка. Неискусан васпитач, нарочито онај ко не располаже са довољним познавањем ствари и педагошким тактом боље да не почиње овај рад. Тешко је замислити наставни предмет који не би могао послужити и у ову сврху. Важнисунапр. писмени састави. Истотако као што се посматрају промене у природи и разни догађаји у дечјој околини, те се обрађено градиво употребљава за писмзне саставе, тако исто мзгу да се употребљавају за писмене саставе и посматрања и објашњења о кретању становништва и да се прикупљају подаци о старости вероисповести, држављанству и о писмености становништва нашег града; о рођењима, умирању и о венчањима, о узроцима умирања и о природном 1 прираштају становништва, те о исељавању и досељавању становништва. Деца могу да посматрају и стање и развој свога здравља и саставити слободне саставе или водити у дневнику и податке о својим болестима, те о болестима у породици и у граду. У неким земљама деца воде и свако свој Лист здравља. У овом листу бележе се на првом месту болести од којих су у>мирали претци детета, болести које се више пута појављују у породици појединог детета, а највише места одређено је за увођење података о стању здравља појединог детета и о последицама његових болести. Важно је да деца на основу посматрања своје околине дођу до сазнања шта су наследне болести, шта заразне болести а шта акутна обољења појединих органа или делова тела. Подесни чланци о овоме могу да се нађу и у разним нович нама и часописима, који ће деци корисно послужити приликом састављања школских зидних новина. Васпитно наставни рад у школи пружа, дакле, довољно прилика да се деци објасни начело подизања здравог подмлатка и то да се овим начелом не мисли да се очувају само наследно здраве породице, него, што је врло важно , и да се поправе нејаке породице помоћу њихових моралних снага. Деца треба да дођу до убеђења да је васпитање и образовање једно од најважнијих средстава за ши-