Opštinske novine

Стр. 436

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

изабраних општинских управа пренесемо на Државни савет, о чему смо пледирали још пре две године... Град (Лесковац) тражи да се ст. II § 138, који даје право Министру унутрашњих послова да може разрешити претседника градске општине и !целО веће, прецизније нормира, и предлаже ову стилизацију за ст. II § 138: „Министар унутрашњих. послова може донети одлуку о разрешењу претседника градскг општине, потпретседника, појединих већника или целог већа ако своје дужности не врше у складу са ПроПисима овога Закона. Противу одлуке Министра учутрашњих попослова има места жалби Државном савету у року од осам дана." Ми се лично ни са овим предлогом града Лесковца не би могли сложити, него ћемо свој конкретни предлог § 138 дати у даљем делу ове расправе. Већина градова ставила је своје потпуно оправдане примедбе и на § 139, који својом неконкретношћу омогућава и најтеже нападе на принцип градске самоуправе, Град Бихаћ у своме одговору на савезну анкету (1934 г.) подвлачи: „§ 139 је нејасно стилизован и латентан је, па према томе, бојати се је, да би се ова латентност и нејасност могла злоупотребити, па би било неопходно потребно да се у § 139 означи детаљно због којих се важних државних интереса може распустити градско веће и претседник општинз." Град Нови Сад у одговору на исту нашу анкету мишљења је: ,,да је неопходно потребно, да се у § 139 таксативно наведе због каквих решења и изјава може Министар унутрашњих послова разрешити веће, претседника и потпретседника градске општине." Град Петровград (Велики Бечкерек") подвлачи, да ,,у § 139 није нормирано да против одлуке Министра унутрашњих послова постоји правно сретство по Зак, о Држ. савету", а град Лесковац предлаже, да се последњи став § 139 измени и да гласи: „Против одлуке Министра унутрагињих послова има места жалби Државном савету у року од 8 дана." Ми смо још 1934 године на анкети, коју је Савез градова тада организовао у Београду, пледирали да се § 138 и § 139 измене, те да би исти могли гласити: ^ 138: Ако се утврди да претседник, потпретседник и поједини већници не испуњавају услове који се траже по овоме закону, Минцстар унутрашњих послова учиниће образложен предлог Државном савету за њихово разрешење. Ако претседник, Потиретседник, Поједини градски већници или цело веће не би хтели вршити коју од својих дужности, које проистичу из овог или коГа другоГ закона, ТИинистар унутрашњих послова има право, пошто ове претходно саслуша, учинити образложен Предаог Државном савету за њихово разрешење.

Државни савет дужан /е по ст. I и II овога параграфа донети своје решење у року од месец дана. Када прими решење ДржавноГ савета, надзорна власт разрешава те Градске органе у року од десет дана. У случају разрешења претседника или потпретседника, Градско веће бира његове заменике сходно § 82 овога Закона." Исто тако прописи садашњег § 139 требали би да се сасвим, из основа измене, па да гласе: 139: Надзорна власт својим мотивисаним решењем може задржати од извршења сваки акт, решење и изјаву градског већа, претседника Градске општине или потпретседчника, која би била уперена Против државноГ поретка. Под инкриминисаним актом имају се разумети само они акти који су кажњиви по Закону о заштити јавне безбедности и поретка у држави, као и по кривичном законику. Исто тако може се задржати од извршења и сваки акт Градског већа, претседника или потпретседника градске општине, којим би се газиле изричне одредбе ма коГа уставноГ прописа или закона. „Против ових одлука бана жалба се може изјавити у року од десет дана Министру унутрашњих послова. „Противу одлуке Министра унутрашњих послова има се права жалбе Државном савету у року од десет дана. Министар унутрагињих послова због решења и аката Градског већа, претседника или потпретседника Градске општине, који су уперени противу државног поретка или који су погазили изричне одредбе коГа уставног Прописа или закона, може учинити образложен предлоГ Државном савету за разрешење тоГа окривљеноГ органа градске општине. Државни савет има донети своју одлуку у року од десет дана. Орган надзорне власти који би злоупотребио право вета По I ставу овога §-а, биће одмах оптужен дисциплинском суду како за кривицу тако и за евентуалну накнаду штете". Најзад, у VIII одељак Закона о градским општинама мора се нормирати и принцип концетрације државног надзора над градским самоуправама. Савез градова Краљ. Југославије о томе чини следећи конкретан предлог: „Принцип концетрације и једнообразности државноГ надзора захтева да сав државни надзор буде концетрисан на једном месту, т.ј. у самоуправном одељењу Министарства унутрашњих послова, и да остала министарства, нарочито Министарство финансија, не врше свој део надзора над самоуправама посве самостално, јер такав надзор може да буде једностран и штетан за самоуправе, него увек у споразуму са Министарством унутрашњих послова, које има у виду не само целокупну комуналну политику, те уважава све моменте који код решавања по-