Opštinske novine
Проблеми уређења Београде* и његове околине
Пошумљавање и улепшавање III
Из свега споменутог види се да ми гробља увршћујемо у објекте зеленог појаса, т.ј. у варошко зеленило. У Београду су постојала два предлога о избору места за будуће централно гробље. Један је био: да се гробље оснује на великом и равном платоу са јужне стране Раковичке шуме, 1 км. удаљеном од Авалског пута, а исто толико и од жељезничке пруге Београд—Мала Крсна. Удаљеност овог терена је сасвим нормална, а на жељезничко! прузи могла би се отворити специјална станица за гробље. И колски прилаз Авалским путем био би омогућен тиме, што би се израдио још свега један километар асфалтног пута. Незгодна страна овог места је та, што би изградња трамвајске пруге била доста скупа, односно нерентабилна. Друго предложено место је Маринкова шума и то: од Реонске улице, па преко границе атара, т.ј. преко т.зв. кружног пута. Ово (е место много ближе, али зато и земљиште је овде нешто скупље. Оно има и ту добру страну што не лежи директно на некој главној артерији Београда а међутим није далеко од Крагујевачког и Смедеревског друма. Преко Реонске улице могле би се са релагивно малим издатцима везати трамвајске пруге бр. 3 и 6 — и на тај начин би се створила кружна пруга, која би пролазила поред: гробља. Ова попречна веза иначе је потребна, а била би и рентабилна. Ово место има и ту добру страну што је подједнако удаљено од супротних крајњих тачака Београда, те према томе за централно гро'бље и у том правцу конвенира. У погледу геолошког састава тла и једно и друго место изврсно одговара прописима гробљанске службе. Исто тако и конфигурација обадва терена пружа неограничене могућности за јеДну идеалну и планску обраду гро'бља. Али, ово друго место, осим тога што је ближе, има и то велико преимућство што се налази у заштитном појасу, те тако гробље би овде послужило и као одлично сретство за регулацију вароши. Наиме: Београд има тенденцију да се прекомерно шири баш у овом правцу. Та тенденција и то неограничено његово ширење је и његов највећи проблем. Томе треба свим сретствима стати на пут. Овде би нам гробље много помогло, бар у колико се тиче овог правца, јер познато је, а и у самој природи људској
то стоји, да се нз.сељз.ван>0 у непо средној близини гробља. То још више важи за насељавање позади гробља. Излетишта Београд се не може похвалити д,а његова околина обилује неким нарочитим природним лепотама. Алиипак, она није баш и толико оскудна у том погледу, ајош мање монотона. Напротив, поред брежуљака у непосредној близини (Кошутњак, Дедиње, Манастирска Шума, Торлак, Источни Врачар) Аауданов Шанац, Липак, Лешће итд.) са којих се пружа величанствени видик на Макиш, ПанчевачКи рит, и уопште на Панонску низију, ми имамо Авалу, Липовицу и велике и лепе реке. Највећа је мана те околине што је гола и оскудна у шумама. Зато на вештачки начин, људском интервенцијом и по шумљавањем, та би се околина много улепшала. И Париз нема богзна каКву околину, али зато је људска рука ту много штошта створила. У сравњењу са многим великим градовима, Београд је у преимућству у погледу природних услова за стварање излетишта, само што ту треба много уридити, па да она одговарају потребама грађанства. Излетишта треба стварати дуж приступних комуникација. БеограД има много прилаза, које већ готових, које у пројекту. Они се пружају од вароши радиално у свим правцима. Изградњом мостова м« смо добили још веће могућности у том смислу. Тако Београд већ сада има четири жељезничка правцај који полазе од Београда, да би се доцније још вишз поделили у разне смерове. У пројекту су, на које дуго по свој прилици нећемо чекати, још три жељезничке пруге. Исто тако од вароши воде главни друмови радиално у 10 разних праваца, од којих су 6 већ готових, 3 у изградњи и 1 у пројекту. Ми имамо и водене путеве у три разна правца, и то: узводно Сава, узводно Дунав и низводно Дун ав - Најзад ту је и једна трамвајска комуникаЦИ] а Тако Београђанин, када се одлучи за излет, има велики избор којим ће правцем и којом врстом превозног сретства да крене, само што коначних циљева тог његовог кретања нема много.