Opštinske novine

12

Уметничка хроника

505

нат Аурел (ВегпаЊ Аиге1), Биај Феглајн Иштван (ВЈа1 РбјЈ1ет 181уап), Болдижар Иштван (ВоШгбаг 1б1уап), Чок Иштван (Свок 1$!уап), Егри Јожеф (Е^гу Ј028е{), Фење Адолф (Репуез Ас1о1{), Гал Ференц (Оаа1 регепс), Глац Оскар (С1а1г Обгкаг), Баро Хатван>и Ференц (Вагб На1уапу Регепс), Хинк Ђула (Нтс Оуи1а), Хорти Бела (Ног41 Ве1а), Хубај Андор (НиБау Ап<1ог), Ивањи Гринвалд Бела (1уапу1 Огип»а1<1 Ве1а), Кобор Хенрик (КбБог Неппк), Коста Јожеф (Кобг1а Јобге!), Кмети Јанош (КтеИу Јапоз), Марфи Еден (МагНу ОЈоп), Молнар Пал (Мо1паг С. Ра1), Руднај Ђула (КисЈпау Оуи1а), Ђенеш Лајош (бг. Суепеб Бајоб), Сење Иштван (бгопу1 1б^уап), Силе Петер (Ре1ег), Ваш Елемер (Уабб Е1етег) и Бидовски Бела (УМоубгку Ве1а).

—♦— .

Силе Петер: Старица са библијом жавности" — оба та народа су у свом културном развоју ишла, углавном, већ утрвеним стазама великих и далеко културнијих народа Европе. Њихови синови, одлазећи ради образоваља у велике европске научне и уметничке центре, поред скупљеног знања падали еу под утицај и менталитет страних култура, које су после, често и с доста великим закашвењима, пресађивали код своје куће, верујући при томе да стварају своју аутохтону националну културу. Услед тога ни мађарска ликовна уметност, као ни уметности неких других мањих европских народа, међу н>има и српска и хрватска (изузев Мештровића), нису до данас још успеле да, у већим димензијама и убедљивијим интерпретацијама, остваре специфично свој изражај. Модерно мађарско сликарство је доста новог дату!а. Оно датира по-сле Мункачија, који у историји мађарског сликарства заузима по прилици оно место које у историји српског заузима његов савременик Ђорђе Крстић. Мункачи претставља још еминентни академски реализам европских размера и он уједно значи највиши успон до којег се довинуло мађарско сликарство до данас. Почетком модерног мађарског сликарства сматра се редовно оснивање сликарске школе у Нађ-Бањиу, коју је основао пре округло пола века чувени мађарски сликар Холоши. Он је дошао из Минхена и почео неговати мађарски пејзаж и сцене из мађарског сеоског живота. Холоши је убрзо око себе окупио читаву групу младих мађареких сликара, који су одушевљено ишли стазама свог учитеља. Та школа је убрзо по том прозвана „мађарски Барбизон", по угледу на чувену групу француских сликара који су сликали прекрасне и живописне сеоске сцене и пејза-

Ако би било потребно, а то овде свакако јесте, да се једном ширем кругу наших чита\аца да пресек кроз историју мађарске ликовне уметности, мислим да ће бити најцелисходније да одмах на почетку нагласим да у историји мађарске и хрватске уметности постоје многи упоредни моменти. Везани заједничким животом тамо још од Пакта конвенте^ од 1.102 године, па све до пред две деценије, и Хрвати и Мађари, иако имају права да говоре о хиљадугОдишњој култури, ипак и једни и други морају да признају да у тим њиховим културама има релативно мало изворног, аутохтоног. Иживљавајући се углавном у вековним борбама за проду.т.ење ссо;е националне самобитности — „део-

Глоц Оскар: Мехур од сапуна