Otadžbina
608
СРПСКЕ ЖЕЉЕЗНИЦЕ
Овоме ваља додати повећање ђумручине за још 3% °/ 0
2,5 50.000 динара
Даље ваља додати ђумручину за увоз жељезничког материјала, а доцније у место тога нрихода, увећани увоз и извоз због жељезнице најмање
500.000
Овега . 5,900.000 динара.
Од ове суме ваља одбијати 2,600.000 динара што ће државни буџет употребити као и сада на друге своје издатке. Остају на расположењу од саме ђумручине три милиона динара. Узевши у обзир да ће све три пруге српских жељезница (454 километра) заједно с интеркаларним каматама коштати сто милиона динара, то ће требати државне гаранције у максимуму (5%) годишње 5,000.000 динара платити, и то само у случају ако приход жељезнице не би никако већи био него што износе трошкови за обрт, а то је најневероватнији случај, који се ни на једној жељезници првог ранга до сада није догодио. Даље нам у овом питању треба да знамо колики ће бити од прилике вероватни бруто-приход наших жељезница. Напред смо из статистичких података израчунали увоз, извоз на 176.500 тона нли 141,200.000 ока. Из овог податка и из обрта путничког не можемо израчунати приход наших жељезница, јер немамо статистичких података о дистанцијама на којима ће се путници, еспапи и стока превозити. Тако исто не може се у напред ни приблнжно израчунати колики ће приход бити од транзитне трговине, јер она ће се отпочети тек пошто се наша жељезница свеже са суседнима. Због тога што још није саграђена српска жељезница, не можемо те податке позајмити ни са турских жељезница, јер и оне због истог узрока немају још никаквог транзитног обрта, као што нам показују следећи податци: Године 1879, на линији Солун-Митровица (363 километра) по одбитку административних влакова, било је еспапа само 78,174 тона или 62,539.200 ока, путника 58,074 и 35.547 војника. Много ћемо лакше наћи вероватни приход српских жељезница, кад се послужимо за упоређење оближњим аустријским линијама. На првом је месту жељезница аустријског-државног друштва, која прима на се трговачки саобраћај источне половине од Орбије, и од чести из Бугарске и Румуније. Транспорт за Румунију и из ње не може овде ући р рачун, јер он неће никада ићи преко Орбије. Али за то ваља додати цео транспорт за Турску и из ње, и за то се може узети садашњи приход те жељезнице потпуно у рачун.