Otadžbina
616
ТАРИФНО ПИТАЊЕ
ступање с нашим транзитом односило само на пругу Земун ПештаБеч, опет је оно довољна гаранција да наши производи, у иначе подједнаким околностима, на јевропским пијацама. одрже конкуренцију са производима истога рода из целе Мађарске и једног дела Цислајтаније. Наши пошиљачи трантизних производа у млогим обзирима су у повољнијим приликама од пошиљача из суседне царевине. Спомепућемо само јавно дажбине, које прате сваки корак пошиљача Аустро-Угарског, па да тимс паралишемо онај вишак подвозарине, коју ће наш пошил,ач због већег растојања имати да подноси. Мимо овога, на жељезпичком саобраћају не одвећ знатнога вишка, биће српски пошиљач у свему осталом у надмоћију. Ово је смисао члана 9. А члан 11 у трећем ставу опредељује, да ће Србија с АустроУгарском поступати као са народом највећма пов ташћеним и обрагно Србија &е уживати исте користи, користи народа ■чајвећма иовлаш&еног на ирузи до Будим-Пеште и Беча. Када се овај опредељај члана 11 доведе у свезу са опредељајем у другом ставу члана 9 излази јасно да ће српско транзитно пошиљање моћи да се користи на савезној прузи и прузи до Беча или са оном тарифом којом се возе Аустро-Угарски ироизводи истога рода или са тарифом Аустро-Угарском, која вреди за друге највеКма иовлашИене народе. Било да српски пошиљач транзитне робе употреби једну или другу тарифу, он се изравњава у свему са пошиљачима народа највећма повлашћених и с пошиљачима из уседне монархије тако, да се нема бојати њихове конкуренције на пијацама све до Беча. Сад настаје питање: а шта ће бити с пошиљањима иза Беча, преко Аустро-Угарске границе. И овде је на реду да говоримо. 3. 0 неаосредном иошиљању наших ироизводе иреко АустроУгарске. Млого се сумњало да ли Србија има по конвенцији право непосреднога пошил.ања изван граница суседне царевине. Овој сумњи нема места: 1, за то, што с појмом транзитног пошиљања нераздвојено и право непосредног пошиљања; 2, што се у 2 ставу члана 9 изречно признаје право непосредног пошиљања у речима: „Нарочито са увезеном робом из једне (Србије) у другу (Аустро-Угарску) државу, било да у овој остане, било да кроз њу транзитно ирође...." 3, У члану 12 конвенције још је јасније и изриком означено право саобраћаја Србије с Европским копном; јер је у томе члану казано да ће на ту цељ дужнс бити и Србија и Аустро-Угарска,