Otadžbina

370 БАНОВаЊЕ СТЕФАНА ТРТКА кој вери чврсту везу, која би могла јаче везивати Босну с Угарском краљевином. Па опет за то чудновато нам изгледа, како није негодовао што Босном влада бан, који је вере источно православне. ') Тој толераникји угарских краљева, у многоме су узрок тадашње прилике. У неколико и сам уговор, на који Твртко бејаше приморан пристати, био је довољан да босанску бановину сачува од насилнбга увађања римокатолицизма. Лудвик је своју намеру извршио, и обвезао за се бана. Стање у коме се налазио, тежећи за крунама пољских и напуљских краљева, било је такво. да се за друга времена могла оставити мисао о владаоцу-католику у Босни. Међу тим, ипак је нешто учињено и за то. Угарски краљ, по уговору ономе. пмао је скоро увек на своме двору брата Твртковог, који је био испрва источно-православне вере, па за тим прешао у римокатолнштво. Тим се Вук могао надати да ће угодити папи и Лудвику те тако задовољити жудњу која се у њему показиваше. Вук је био младић; с тога га је лако било обрлатитп и употребити га као оруђе. Властела незадовољна без сумње је знала употребнти га као претендента на своју корист. Сем тога и угарски краљ могао би му бити наклоњен, и ако беше заштитник старијега брата, а уз то папа би увек био склон да га потпомаже, само да пређе у његову католичку веру. То до сада доиста да беше остварено и Вук је у ово време већ био католик. Шта је промена вера, кад је то једини пут, који води банскоме престолу! Не видимо ли овај исти случај и У српској држави ? Вук , млађи брат српскога краља СтеФана Првовенчаног, да би успео у својој намери, обећавао је папи, да ће оставити православље, и примити католичку веру коју мишљаше доцније и код Срба увести. Извесно да оба Вука имађаху једне исте намере, и да се 1) Види Рачкога «Во§огтН ј ра1агеш)>. КаЈ ји?. акас1. књ. VIII. Стр. 127