Otadžbina

"10 МОДЕРНА УСТАВНОСТ ПО ЖПВОТ НАРОДА СРИСКОГ У МАСИ медије помоћу које се в.шсти докопавају и постају апсолутпи господари земље и народа; а ништа опет није убитачније од те уставне комедије по масу популарну, која видећи како се кољу, међу собом научени и просвећени, губи сваку веру у саму науку и просвету. Па против ништа није корисније за масу нонуларну, на ступњу патријархаоном, као што је маса нашег сељачког света, но кад се лицем лицу договара са својим владаоцем о својим невољама и потребама. И обрнуто, ништа нпје штетније за целу посредничку војску из горњих слојева, од тога зближења народног са својим владаоцем. 1 ) Једно само од овога двога што поменусмо , могло би бити у истини предмет уставних наших реФорама од ма каквог интереса и значаја, а треће је нешто по све немогућно. Или зближити народ с владаоцем и учинити непотребном чивутско-маркатиљну инглиску уставност, а с њоме и партиско сталешко господство , или то господство да краја извести по меркантиљном инглиском систему. По нашем мњењу прво би начело било по све према духу и интересима сељачког српског народа, а друго по све убитачно и супротно свему што живи нашим народним животом. Али и ако је то тако, и ако ми нисмо у овоме по све усамљени, и ако хиљадама патриотичних српских синова тако мисле, опет је модно мишљење толико окупнрало умове наше инте.шгенције да она друкче не уме ни помислити но онако како је у моди. И сваки покушај да се вратимо са злог пута , којим смо пошли, она би данас извикала као големо назадњаштво и реакцију. Г1а шта више и сами они који овако мисле као и ми, подвикују са стојичком резигнацијом »натраг се не може, но се мора напред по што по то«. Страховита недотупавна мисао! Видимо да емо пошли куд не треба, па се држи да би то било натражњаштво кад би се вратили и пошли правим путањама! По нашем мњењу у људском животу и нема веће мудрости но се вратити са злог пута кад се опази да смо на њему. Али ах! модерно модно мишљење не гледа на то но хоће како је у моди па макар се савршено пропало. Државници и учевници, а партије да и иепомињемо, у овом, се погледу ни мало не разликују од добре домаћице , која види да ће се кућа раскућити, ако се мода и даље устера , па ипак нема снаге да то пре') Наши добрц и по еве патријарха.шог духа сељацн све на свету могу лакш& разумети, него владара без владавпне. Бпти шадар, гооподар пеле земл>е, отац целог народа, и опет нематн шшакве влаети, никаквог гласа н удела у великсј кући наролној, то је по све непојамно за здраву прпродну умност нашпх сељака.