Otadžbina
АНА КАРЕЊННА
67
начин, они би се изгубнли у ситним поделама, изузетцима, цитатима, позпвању на ауторитете, тако, да је он једва и могао разабрати, о чему се управо и разговарало. —• Ја не могу допустити, рече Оергије Ивановић обичном својом јасношћу и речнтошћу : — нити се и како могу сложити с Кајсом, да све моје представе о спољњем свету долазе од утисака. Сам основни појам о бићу, ја никако нисам добио помоћу осећања; пошто и нема специјалног органа за саопштавање таквога појма. — Да, али ће вам па то одговорити и Вурст и Кнауст и Припасов: да ваше сазиавање о бпћт потиче из свију осећања скупа, и да је то сазнавање бића резултат осећања. Вурст чак правце тврдн, да, чим нема осећања, нема ни појма о бићу. — А ја велим сасвим напротив. Ту се опет учини .Бовину, да се они, дошав до стварн, опет од ње одмакоше, па науми да стави питање проФееору. — На тај начин и нема никаквог више бића, чим моја осећања престану, чим умрем? ПроФесор с досадом и болно дирнут овим прекидањем, пре ■ зриво погледа необнчнога питача, ко.ји -му изгледаше внше налик на лађара него на ФилосоФа, па се окрете Сергију Ивановићу, као да би запитао: шта тај ту трабуња? Ну Сергије Ивановић, који нп издалека није говорио с толиком натегом и тако једнострано као проФесор, само се насмеши. Он је одмах био готов п да одговорп проФесору, и да у исто време појми просту и природну тачку гледишта, с које беше управљено питање. И он рече: — У то питање ми немамо права да улазимо. — Немамо података, потврди проФесор, п продужп своја разлагања, Не, рече он — ја велпм, као гпто то правце тврди и Прнпасов, да, ако је осећање п основано на утнсцпма, ипак ваља строго делити та два појма. ■ Бовин и не слушаше впше. Он само чекаше да проФесор оде. VIII Пошто оде проФесор, Сергије Ивановпћ окрете се брату. — Врло се радујем што си дошао. Хоћеш ли се дуго бавити ? Како твоја економија? ■Бовин је знао да се његова економија слабо тицаше Сергија Ивановића, и да га је питао само хотећн му указати пажњу, па зато му и одговорп само о продаји шенице н о новцима. ■ Бовин је хтео да говори брату о својој намери да се жени п да га упита за савет. Он се на то беше доиста тврдо одлучио. Но