Otadžbina

КАКО СЕ У ОХРИД УСЕ.ШЛО БУГАРОМАНСТВО

09

штачки умели да потпаљују то незадовољство и тако се после Охрида оцепише од патријарха Кукуш. Штит, Велес. Прилип II т. д. Бугари, ојачапи придруженим маћедонским епархијама, а потпомогнути од Русије, добише засебно духовио старешинство и 1870. год. основаше у Цариграду познати бугарски егзархат, под који потпаде петнаест епархија и све оне епархије у Маћедонији, у којима две трећине народа устражи, да потиадне под бугарску егзархију. Кад се основа буг. егзархија, послаше из Цариграда заповест, да се изврши (< испит" по свима маћедонским епархијама. На основу те царске наредбе, изврше испит прво у Охриду и Скопљу и, према резултату гласања, две трећине народа било је за прелаз под бугарску егзархи у и бугарске владике. Али како је извршено то гласањеМ У Скопљу ие знам како је било , али као Охриђанин и очевидац могу да кажем, како се то гласање вршило и на који су начин две трећине становника казали, да су Бугари. иа основу чега нахпи суседи с истока сматрају охридске Словвне за Бугаре. Ево како је било: Напред смо казали, да маћедонски сељани ни дан-даиас не знају шта је то Филетизам, и ако униташ сељака: «Које си народности??', он не зна да ти одговори; зато треба да га питаш: ДПта си», па ће да ти одговори: (( Хришћанин сам, раја, каурин." Па кад су сељани у охридској епархији и даи данашњи у таквом стању, а две трећине становништва у свакој епархији састављају сељаци а једну трећииу варошани, —- онда како су ире двадесет годииа могле две трећине охридских становника да се назову Бугарима? Ево овако: 1871. год. одреди се у охридском хућумату комисија од кајмакама, кадија и неколико ага, да позову сва села једпо за другим и да испнтају сељаке: које су народности и кога ће да иризнаду за духовног старешину, патријарха или егзархију ? На основу те хућуматске заповести долазили су сељаци село по село у хућумат, да даду свој одговор. Али они иису зиали како