Pastir

95

данас находи. Римокатолици и протестанти као да су хт1ели да рашире та 1 поГам, те допустише на том основу толико разниГех релиппозниГех редова -— ордена, каквиГех код нас нити 1е било нити има. Но почем 1е у основу свигех тшех ]>едова легло побуђење нашућег матершализма, личног и корпоративног интереса, то тигем светиња не само да ниге била у добитку, него ге Гош и штетовала: редови су управо поткопавали и поткопаваГу и сада вгеру католичку а не утврђугу Ге. Хезуити су истина освештали средство ради свете цјељи, у чему неки виде бог-зна како велики гри^ех, но у том ниге њихова кривица, већ у том, што су они на зло употребили саму ц1ељ. Стварни живот сваки пут удешава средства према ц1ељима, па залуд сви противни докази поједишпех лица. Ми Срби, мимогред буди речено, особито треба да смо на чисто с пнтањем о еветости средстава, 1ер Ге народ наш ставио нреда се неколике цгељи, коге му ваља достићи или умршети. На прилику народње ослобођење из ропства Ге ли свето дело, 1е ли света цГељ? Хе ли даље обезбеђење нашег српског бића и с њим напретка наша света цгељ? Наравно да гесу; Гер иначе не да се обГаснити то одушевлење, та пламеност, кога гони народ, да жртвуге и животом и имањем за неке ствари, кошГем он тежи да овлада. Но то су очевидно наГкруинше светиње, коГиГем ваља служити и дневи и ноћи и притом свуда и на сваком мгесту. Има Гош много другигех, тако рећи омањиГех светиња, а то су сва та блага, кога у скупу сачињаваГу народњу срећу, све што гови вишем народгвем узору. На прилику народња иросвета — зар то ниГе свето дГело ? Наравно да Гесте. Чување народњег морала, побуђење народа на врла дГела, васпитавање народње у истиншем хришћанскиГем, друштвениГем одношаГима, заштита народа од свакиГех насиља, поука у вГери, истини, слободи, правди и т. д. све су то свете дужиости, т. Г. све су то светиње , коГима ваља да