Pastir
509
ученицима квартир, простирка, послуга, а половина од њих да има!у поред тога и храну безплатно. И њему одгеданпут долази на памет, да остави гимназигу, и да пређе у богословиГу, где на први мах као извесно може имати квартир!, простирку, послугу, а доцниге спрам успеха и храну безплатно, па тако се може ослободити послуживања и опет учити науке, ако не баш с онако лепим изгледом за своГу будућност, а оно бар науке, коГе му могу дати сигурно парче хлеба у животу. И тек што Ге на двоге на троГе свргаио четврти разред као преко нуждан за ступање у богословшу, он Ге већ оставио гимназшу и дошао под кров богословски. Тасно 1 е дакле да побуда, ко!а га Те покренула да остави гимназигу, и дође у богословиГу, шпе унутрагања већ спољагања, — шпе наклоност и жеља да изучи богословске науке, већ невоља, — домаће околности. А оваквих ученика има много, има их ако не трећина, то бар четвртина. А можели одрастан дечко напредовати и бити ваљан ма у ком стручном заведењу, коге ниге избрао по наклоности свог срца, већ по тешким домаћим околностима! Ми с нагае стране велимо, да неможе. Но и ако може, то врло тегако, дугим настотавањем са стране, па и то Гедва 1едан из десетине. Остали се уче тек онако, ради бележака, ради тога да свргае богословиГу. И они 1е свршаваГу, али како? Као „полутани,“ кош нити су прави богослови нити прави световни људи. Срце их вуче на Гедно, а положаГ на друго, па се тако и поводе што но реч по ветру час на Гедну час на другу страну; они су готови, кад се нађу с каквим претераним научењаком, да одреку све, па и само небо, а кад су с каквим назадњаком, да из самих текстова св. писмадоказугу како се не може опстати без деспотизма, безуеловне покорности не само плагимг, и кроткимд, но и строптиеимо, готови су с каквим среским ћатом поГести прасе у саме посте, а на против с каквим правим испосником могу поститч без зећгииа и у обичну среду. Код оваквих ученика,